• Mrs Martini

Bävernylon vs funktionsmaterial i vinteroverall

Okej - jag har beslutsångest... Kan bara inte bestämma mig för vad skruttan ska få för vinteroverall.

Hjälp mig!

Vad är bäst åt en 1 åring som går på dagis? (1½ i vinter)

Bävernylon, funktionsmaterial - vad ska man tänka på? Vad är för- resp nackdelarna?

Vi bor i Stockholms-området.

• Svar på tråden Bävernylon vs funktionsmaterial i vinteroverall
  • Tigerwoman

Jag röstar på bävernylon. Det är sällan särskilt kallt här i Stockholm på vintern, däremot slits overallen jättemycket på dagis. Dom sitter på marken, åker kana på stenarna, ålar i smutsen och leran (som det ständigt är på dagisgårdarna här på slask-vintern) vilket gör att de måste tvättas hela tiden. Bävernylon är mycket mer slitstarkt och kan dessutom torkas i torkskåpen på dagis. Vi hade funktionsmaterial till vår äldsta i den åldern, men det var ett misstag, det blev hål ibaken jättefort (Polarn och Pyret som man trodde skulle hålla!) och eftersom de måste dropptorka så var det jobbigt och besvärligt att tvätta den. Ta bävernylon!

• Solisinnet

Tycker ofta att bävernylonoveraller är lite klumpiga och stela.

Åk till Barkarby och handla en overall på Polarn o pyret. Brukar sälja förra årets för halva priset. Ring innan och fråga om de har storleken inne. Gissar att du behöver 86 eller 92. Skulle overallen slitas är det bara att reklamera. Har haft polarns babyoverall, finns upp tilll storlek 92, och deras skidoverall, finns från stl 92. Har varit jättenöjd. Tradera finns ju också. Dock brukar overallerna gå dyrt där..

Kolla också på Mikk-Line overaller. Säljs bla. på nätet. Samma som Reima men mer slittåliga och MYCKET billigare!

Det viktigaste när de är så där små är ju att overallen är varm och vattentät, då de ofta sitter på marken.

• Ari Gold

Jag har haft bäveroveraller som extraoverall några gånger.... tycker det är ganska värdelöst faktiskt. Tyget är ju inte vattentätt utan måste impregneras hela tiden. Och det verkar inte gå att sy en tunn, smidig overall i bävernylon. De är oftast väldigt tjocka och stabbiga.

Funktionsoveraller är bättre mot slask och där vi bor är det oftare slask än snö. Rivstyrkan ÄR sämre men de är lätta att bygga upp innifrån om de blir ruggade. Det finns också funktionsoveraller med förstärkta knän.

Mina overaller är inhandlade sedan länge. Men hade jag inte köpt dem så hade jag nog satsat på att testa COOPS funktionsoverall i år. Den ska vara vattentät och tyget såg rejält ut. De hade visst fått superbra betyg i vi föräldrars test också. Och för ungefär samma pris som en bäveroverall.

• Mrs Martini

Tack för alla era utförliga svar! Ska läsa igenom i lugn & ro i morgon och fortsätta grunna på vad som är bäst.

Just nu är jag mest inne på Lindex FIX overall som också fick bra betyg i Vi föräldrars test.

Svar på tråden Bävernylon vs funktionsmaterial i vinteroverall