• mammas favorit

HJÄLP! Ta med syskon till förlossning om ej barnvakt hinner komma hem först?

Hejsan
    Jag planerar att föda på Danderyds sjukhus. Någon med erfarenhet därifrån gällande syskon. Vår barnvakt har ca 2 timmars färd hem till oss. Om värkarbetet skulle gå rasande snabbt kan barnvakten komma och hämta syskonet inne på sjukhuset? Hur har det varit för andra? Erfarenhet?

eller ska jag åka först dit och pappan senare då barnvakten dykt upp, riskerar dock att missa födseln....Hmm mycket tankar snurrar nu...

• Svar på tråden HJÄLP! Ta med syskon till förlossning om ej barnvakt hinner komma hem först?
  • marmelade

Hejsan! Har ingen erfarenhet av Danderyds sjukhus då jag bor i blekinge men kommer ta med sonen till förlossningen om inte barnvakten hinner komma. Min största oro är att jag ska behöva få åka in själv med sonen till bb då gubben har 50 min bilfärd hem... Men ta med barnet! Säkert finns det en sköterska som kan bjuda honom/henne på lite fika i väntan på barnvakt. Gubben din kan ju ta hand om barnet också om värkarbetet skulle dra ut på tiden...

• mamma isabell

Hur gammalt är barnet? Jag tycker det är klart att ni skall åka in tillsammans, kan ju inte riskera att föda utan din man, det vore ju tragiskt. Borde kunna ta med barnet och den kan vänta i väntrummet med tidningar, snacks, leksaker etc. eller vara med er så länge som du inte börjar krysta kanske. Har du ingen bra granne som kan ställa upp tills barnvakten kommer. Inte lätt alltså...

• Skusan

I nödfall kan du ta med syskonet in, men någon måste ju ta hand om det därinne med, det kan du inte räkna med att personalen hinner göra. Min bm på förlossningen berättade om en snabb andragångsföderska, som hade med syskonet till förlossningen, hon låg och sov utanför rummet i korridoren under hela förlossningen så pappan kunde vara med. Vid ett annat tillfälle fick pappan sitta i väntrummet med syskonet och komma in när det var klart.

Barnvakter får komma till förlossningen och hämta med, om det blir snabba ryck och det är enklare att mötas upp där, så ha allas väskor packade o klara om det blir brådis .

• månälva

Att ha med barn under förlossningen är ingen hit. Iallafall inte under själva förlossningen. Ni ska inte heller förlita er på att personalen hinner hjälpa er med barnen,ibland kan det gå en hel dag utan att vi ens hinner gå på toaletten själva! Tyvärr,har jag som personal bara dåliga erfarenheter av barn hos oss. Men om det bara gäller en liten stund tills barnvakten kommer är det en annan sak! Lycka till,och hoppas ni hinner

• norgesessan

vår son var med in eftersom förskolan inte var öppen...åkte in 5:30 kanske...Han var med oss i undersökningsrummet, sen körde sambon han till dagis..Hadde en barnbakt efter dagis, men ville inte börja skicka iväg honom så tidigt på morgonen...Bor i gåavstånd från förlossningen, så därför det var så smidigt..

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • Kajak

blivande storasyskonm får följa med för BMorna kan ta hand om barnet tills barnvakten kommer.

Vi skulle ta med Aimee till BB om vi inte har barnvakt men det blev ingenting av hela för vi fick sonen hemma så sambo körde hem Aimee till barnvakten sen till BB.

Resan till BB tar ca 45 min så sambon var ca 1 timme bort från mig, inte fara tycker jag.

• Skusan
    Kajak skrev 2008-09-05 08:18:12 följande:
    blivande storasyskonm får följa med för BMorna kan ta hand om barnet tills barnvakten kommer.
    Det finns det aldrig några garantier för! Det kan vara ett oerhört tryck på förlossningen, det kan vara kav lugnt, men så kan du inte säga för du vet inte hur det ser ut på den förlossningen TS.
  • Mrs

Samma sits för oss med just danderyd. Men så vitt min man minns så finns det inget direkt rum där man kan vänta på DS, han var ju den som var runt lite sist :) Han var mest i korridoren.

Så våran plan är att ta med dottern ner till DS, jag går in och de väntar i bilen/korridoren så får morfar hämta henne där.
    Hoppas ju förstås att det inte behöver hända, men man vet ju aldrig.....

• månälva
    blivande storasyskonm får följa med för BMorna kan ta hand om barnet tills barnvakten kommer.Vi skulle ta med Aimee till BB om vi inte har barnvakt men det blev ingenting av hela för vi fick sonen hemma så sambo körde hem Aimee till barnvakten sen till BB.Resan till BB tar ca 45 min så sambon var ca 1 timme bort från mig, inte fara tycker jag.
    Nej nej nej,vi är inga barnvakter! Föräldrar kan absolut inte ta med barn till förlossningen i tron att vi kan passa dem. Som jag skrev tidigare:ibland hinner vi själva inte ens gå på toaletten under ett arbetspass (7-16).
  • luzorsus
    [citat]

med tanke på hur lite personal som fanns att tillgå på BB när jag födde är jag tveksam att de skulle ha tid att ta hand om ett barn..
  • Kajak
    Skusan skrev 2008-09-05 08:37:24 följande:
    Det finns det aldrig några garantier för! Det kan vara ett oerhört tryck på förlossningen, det kan vara kav lugnt, men så kan du inte säga för du vet inte hur det ser ut på den förlossningen TS.
    JO det är så.
    Dom på BB sa till oss att blivande storasyster får följa med om vi inte har barnvakt eller hinner inte komma i tid.

Men du TS
    Men när det är dags för er så prata med BB om syskon OM barnvakten inte hinner hit.
  • Skusan
    Kajak skrev 2008-09-05 11:15:38 följande:
    JO det är så.Dom på BB sa till oss att blivande storasyster får följa med om vi inte har barnvakt eller hinner inte komma i tid.Men du TSMen när det är dags för er så prata med BB om syskon OM barnvakten inte hinner hit.
    Mycket möjligt att de sa att "ta med storasyster", men det inbegriper inte att en bm sitter barnvakt, utan det är pappan som får ansvara för syskonet och du föder ensam, med pappan i korridoren. Barnmorskorna är till för födande mammor och nyfödda bebisar.
  • Kajak

Jag ser ni alla missförstår mig,
    jag menar inte att det är självklart att BM kan ta hand om syskon hela tiden, nej nej bara i början tills barnvakten kommer.

• Skusan
    Kajak skrev 2008-09-05 11:24:14 följande:
    Jag ser ni alla missförstår mig,jag menar inte att det är självklart att BM kan ta hand om syskon hela tiden, nej nej bara i början tills barnvakten kommer.
    Är det bara i början så är det ju ingen panik, och pappan kan vara med barnet i väntan på barnvakt iaf . För att förtydliga vad jag menar, en bm har inte bara hand om en födande kvinna åt gången utan ansvarar för flera kvinnor och kommer du tex då med ditt andra barn in till förlossningen, så blir andra födande kvinnor också lidande av att bm är barnvakt.

I extrema nödfall där ingen hinner hämta barnet, eller man inte får tag i någon barnvakt alls så har man inget val, men då får pappan vara utanför förlossningsrummet med barnet och gå in korta stunder då någon är snäll och sitter med syskonet, men det är inget varken de kan lova, eller ni kan förvänta er.
  • mammas favorit

Tack för alla svar.

Ja det finns ingen enkel lösning på det hela. Kanske det löser sig utan att behöva ta med dottern, beror ju på tiden... Förstår att man inte kan räkna med någon barnvakt typ bm, men min undran var om det är ok att ta med syskonet till väntrum/korridor. Är det någon som vet hur dessa utrymmen ser ut sedan de byggde om på Danderyd?

Tack på förhand!

• månälva
    Skusan skrev 2008-09-05 12:24:18 följande:
    För att förtydliga vad jag menar, en bm har inte bara hand om en födande kvinna åt gången utan ansvarar för flera kvinnor och kommer du tex då med ditt andra barn in till förlossningen, så blir andra födande kvinnor också lidande av att bm är barnvakt.
    Jag upprepar mej igen!! Vi är inga barnvakter! Inga kvinnor blir lidande,för vi passar helt enkelt inte barn! Antingen får ni ha med barnen inne under själva förlossningen (och riskera ett mkt oroligt och rädd barn) eller får pappan och barnet vänta utanför medan förlossningen pågår. Nu var ju inte fallet så för TS,men jag ville bara förtydliga faktum ändå!
  • Skusan
    månälva skrev 2008-09-05 18:12:18 följande:
    Jag upprepar mej igen!! Vi är inga barnvakter! Inga kvinnor blir lidande,för vi passar helt enkelt inte barn! Antingen får ni ha med barnen inne under själva förlossningen (och riskera ett mkt oroligt och rädd barn) eller får pappan och barnet vänta utanför medan förlossningen pågår. Nu var ju inte fallet så för TS,men jag ville bara förtydliga faktum ändå!
    Jag har aldrig påstått att bm är barnvakter, om du läser mitt inlägg igen så ser du nog hur jag menar... *om det är som Kajak säger, så skulle andra födande kvinnor bli lidande*
Svar på tråden HJÄLP! Ta med syskon till förlossning om ej barnvakt hinner komma hem först?