• 2babiesmom

äter mindre och mindre!!!

Jahapp nu har man något nytt att oroa sig över.... Vår snart 7 veckors bebis har börjat äta mindre o mindre...!! Trodde det var nåt tillfälligt men nu har hon hållt på i flera dagar.... sist nu fick hon bara i sig 100 ml... hon låg på 150 ml innan detta började.. sen har det sakta krypit neråt dag för dag...

Vad kan nu detta vara? Hon har inte torsk som jag har för mej kan spela in... Nån som varit med om liknande?

• Svar på tråden äter mindre och mindre!!!
  • JenJa

Min dotter åt inte heller nå mycket kunde typ äta 50 ml ibland mindre. Men enligt bvc så behövde jag inte oroa mig för hon gick upp som hon skulle och de sa att de äter vad det behöver.

• 2babiesmom

Okej va konstigt att de helt plötsligt behöver mindre mat...hur gammal var din dotter då?

• Komänglar

Min dotter gjorde också så när hon var runt den åldern. Enligt BVC så går det upp och ner med maten. Har dom en växperiod så äter dom mer och sen kan dom stanna av lite och äta mindre. Går dom bara upp i vikt så är det ingen fara. Nu är min dotter snart 5 mån och har just haft en sådan period igen då hon dissade nästan 2 flaskor ersättning/dygn. Höll på så i ca 2 veckor, men nu har hon kört igång att äta igen och nu vill hon ha mat hela tiden, så det verkar som hon ska äta igen det hon har missat

• JenJa

Hon åt dåligt ända sen hon föddes. Hon va rätt lite´n och fick inte i gång amningen utan gav ersättning. gick över till nutramigen efter ett tag för hon va komjölksallergisk.

Det kan ju va så att din mat mättar bättre nu...

• AnnaSvea

Hon kanske kräks mindre?

• Liten M

Så gjorde sonen oxå, han halverade sitt dagsintag(han åt runt 850-1000 ml/dygn första 2 mån) och fortsatte med de tills vi började med smakisar. Var orolig tills jag kom på att han hade börjat med napp som han älskade! Innan hade han ju smällt i sig flaska enbart för att få sugbehovet tillfredsställt!

De går att testa själv om de finns känslighet mot mjölk, droppa en droppe på underarmen och tryck försiktigt med nåt spetsigt föremål så de blir en liten försänkning. Kolla efter ca 12-15 min om där finns utslag(Fick detta råd av läkaren på barnmedicin här) Dock sa hon att en ev allergi kunde sitta i magen och då ger de ej utslag utan man måste testa mjölk(protein)fritt ett tag för att kolla.

• JenJa

ehlana: Hon var aldrig nöjd utan bara skrek efter att hon ätit.

• 2babiesmom

JenJa: Ja men det gör ju vår tjej också! Men det kanske är magknip hon får efter maten.....

Liten M: Åt han 1000 ml!!!?? En hel liter, du menar 100 ml?
    Oki kanske ska pröva det... men ja tror det sitter i magen i såfall

tack för era svar!

• Liten M
    2babiesmom skrev 2008-09-05 20:57:00 följande:
    Liten M: Åt han 1000 ml!!!?? En hel liter, du menar 100 ml? Oki kanske ska pröva det... men ja tror det sitter i magen i såfalltack för era svar!
    På ett dygn åt han totalt mellan 850-1000 ml. Var runt 2 månader då(behöver jag säga att han ökade 500 g per vecka ) Men efter att vi hittade en napp han tog och älskade från första stund så dröjde de inte alls länge innan han hoppade över mål på natten samt halverade dygnsintaget på mat. Han började äta 2/3 eller 1/2 av innehållet i varje flaska och visste blev man nojjig men enligt BVC var de ingen fara. Han ökade i vikt och växte på längden men kunde inte släppa oron på ett bra tag ändå.
  • NellieMeja

Skönt å läsa att det är flera som har bebisar som äter lite. Min tjej på snart fyra månader äter lite å har gjort det nästan hela tiden. Dom första tre månader bröstmjölk som jag pumpade ut (ville inte ta bröstet) sen ersättning äter mellan 100 - 165 fem gånger per dygn. Får ge henne mat på natten när hon sover och då äter hon bäst kan få i henne 200 ml ibland då. Men hon glad å väldigt aktiv bebis så hon mår väl bra men man blir jo orolig och sköterska på bvc tycker att hon är för smal. Men va ska man göra hon vill inte äta mer . . Sen hör man alla andras bebisar som smockar å äter för glatta livet.
    Men hon föjer sin kurva å dipar inte för mycket.

• 2babiesmom

mqa: men hon har börjat nu på sistone att äta lite... men det är ju som de säger, så länge de ökar i i vikt så är det väl okej

Svar på tråden äter mindre och mindre!!!