• Pums

Dyktekniken, har du prövat eller tänker du göra det????

Har läst lite om dyktekniken och tycker att det verkar vara positivt att tillämpa vid förlossningen. Någon som prövat eller ska pröva och har lust att ventilera lite tankar angående det?

Pyret växer i magen, nu i v 37
  • Svar på tråden Dyktekniken, har du prövat eller tänker du göra det????
  • Singstar

Jag visste inte vad dyktekniken var för något innan min första förlossning, men har förstått efteråt att barnmorskan guidade mig genom den tekniken.

Jag tycker att det funkade bra... Men jag har å andra sidan inget annat att jämföra med:). Det fick mig att slappna av i a f. Jag tror att jag ska pröva det denna gången också!

• therese

Vad innebär den tekniken? Är det flåsandningen eller nåt annat?

• diskus

Jag har tyvärr ingen erfarenhet men vill också gärna veta hur man ska lära sig och öva inför förlossningen!

• Rusty

Jag halvdök kan man säga, under min andra förlossning. Det passade inte mig med den kroppställningensom rekommenderas, men det att mentalt "dyka rakt in i värken" och bara följa med den funkade finfint för mig.

Det har diskuterats i en annan tråd nyligen, där finns lite länkar och tips:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m33986701.html

• therese

Läste nyss på sidan enbrastart.se (eller var det .com?) och det var nog ungefär så jag gjorde vid min andra förlossning, helt omedvetet
    Jag tror mkt på att "möta" värken isf att försöka tänka bort den, det går ju ändå inte tillslut. Så ja, jag tror dyktekniken är bra och jag tror också det är bra att träna på avslappning i förväg.
    För min del blev jag så skräckslagen av smärtan vid min 1:a förlossning att allt låste sig tills jag fick EDA då jag äntligen kunde slappna av och då öppnade mig från 4 till 10 cm på 25 minuter... Hade jag fått guidning i att möta värkarna är jag helt övertygad om att den förlossningen gått både fortare och varit mindre smärtsam.

• chokladkaninen

Jag tror också lite på detta, tänkte försöka kombinera med att sitta i ett badkar samt lyssna på musik. Alla komponenter för maximal avslappning, typ.

• riotflickan

Jag tänker testa det.

Var en artikel i Vi Föräldrar Gravid, senaste numret om Mindfulness under förlossningen, känns ganska likt. Rekommenderas att läsa!

• kissemiss

Kan man bara använda sig av dyktekniken om man inte tar smärtlindring?

• HelenaCecilia

Jag ska testa! Tror på det av anledningen att det känns mer logiskt att försöka "känna in " värken så mycket som möjligt, hellre än att försöka "tänka bort den"... När jag är hos tandläkaren så har jag spontant gjort så, att jag känt efter jättenoga, och har varit beredd att gurgla till om det gör för ont, så det känns liksom... rätt.

• therese

kissemiss: det är väl så att du använder tekniken när det gör ont, vid en del smärtlindring minskar ju smärta så mkt att det inte känns knappt alls i jämförelse. Tex EDA som ju är väldigt effektiv. Då behöver du knappt använda tekniken för att kunna slappna av. Lustgas däremot tar bara udden av värkarna så det gör fortfarande ont. Då kan du ju mkt väl använda tekniken.

Svar på tråden Dyktekniken, har du prövat eller tänker du göra det????