• Edda

Skostorlek 21, hur gamla var era småttingar då?

Hmm, kunde inte motstå ett par jättesöta små sandaler till dottern idag. Hon är 8,5 månad, ca 75 cm lång. Hon var inte med i affären så jag tvekade länge och väl mellan storlek 20 el. 21. Köpte storlek 21 och när jag kom hem och provade så var dom ju givetvis förstora. Hade räckt med strl 20 el tom 19.

Är det någon som vet hur snabbt fötterna växer en-två storlekar i den åldern? Sandalerna skulle nog passa bra om fötterna växte en cm. (helst över natten ;) )Vore ju kul om hon kunde ha dom den här sommaren. Nästa sommar är dom ju för små iaf. Jag bor flera mil ifrån affären där jag köpte dom så att byta dom har jag inte möjlighet att göra.

• Svar på tråden Skostorlek 21, hur gamla var era småttingar då?
  • Mirris

Min lillkille har just vuxit ur stl 21. Han är 15 månader.
    Nu var det Kavatskor .. dom är lite större tror jag än många andra märken. Han har ett par gympaskor som är stl 23 och dom kan han inte heller ha längre.

Köpte ett par nya sandaler i förrgår och dom är stl 22 och nästan mer än 1 cm för stora.

Det där med skor är jättesvårt. Man behöver ha med barnet och prova på plats. Eller mäta foten innan så man vet.

• Trulls

Min dotter är snart 20månader och har strl.20-21 nu

• Skumpis

Fotstorlek ska visst vara det som varierar mest på barn.

Träffade en flicka idag som var drygt 11 månader. Hon hade på sig ett par skor i storlek 19. Då är det ändå en "kraftig" tjej.

• Lovasraramamma

Min Lova e 19 mån å har 22. skor ska va 1-1,5 cm större än foten. då de e 5 mm kvar ska man ha ny strl

• Lovasraramamma

detta enl. en lista. vinterkängor kan va 2 cm större för plats för strumpor osv

• Maria 79

´min son är 10 månader o har 18 i skor.
    Har märkt att han har ganska mycket smalare o mindre fötter (och händer) än sina jämnåriga kompisar. (både tjejer o killar)

• Edda

Jahapp! Då är dom nog för stora den här sommaren då...Kanske att hon kan ha dom nästa sommar istället om jag har tur. Vad tyyyypiskt! Sandalerna var ju så himla söta! Vill att hon ska kunna ha dom nuu ju!!

• teten

Min son är 10 månader o har 21 i skor. Han har haft dessa i två månader nu, de var lite stora i början men nu är de perfekta.

• Kajsan

Man kan inte beräkna ålder efter storlek!
    Man MÅSTE mäta foten, det är jätteviktigt så inte fötterna växer fel på barnet.
    Oj vad jag tjatar om detta, men det är superviktigt.
    I ett märke kan man ha stl 28 medans man har 2 i ett annat och 24 i ett tredje par skor, samtidigt!!

• Kajsan

Man kan alltså inte säga att ett barn har si eller så i skostorlek!

• solblomma

Det paret skor min dotter har är storlek 21 och hon är ganska exakt 1,5 år.

• Bebis04

Filippa är 15mån och har storlek 21

• Imoen

Min son är 14 månader och han har storlek 19 på ett par, 20 på ett annat, 21 på det tredje och 22 på ett fjärde och innermåttet på alla dessa skor är detsamma. Och då kan det noteras att paret med storlek 19 och det med storlek 22 är av samma märke.

Fötter på barn växer otroligt individuellt. För 3 månader sedan hade han mycket mindre fötter än hans jämnåriga kompisar, men nu har han större fötter än de andra.

Slutsats: Det är omöjligt att säga vilken storlek de har vid en viss ålder.

På skoaffärerna brukar de hävda att barns fötter växer mellan 1-2 cm per säsong. Men jag vet inte hur mycket sanning det finns i det påståendet.

• Gunzan

Mina barn har haft 19 vid ca 12 månader och sedan vid 13-16 månader storlek 20. Jag kan inte på rak arm säga när det är dags för storlek 21 men jag tror att det blir nästa vår/sommar.

/Gun

• 1978nettan

min son är 1år och 9 mån och han har storlek 21 i skor

• Björkeli

Den äldsta hade stl 21 när hon var 9mån.
    Den yngsta har det nu på ett par, det andra paret är för litet med samma stl. Hon är 14mån.

Det är ju olika, men min äldsta dotters fötter har växt snabbt. Så det finns hopp om att hon kanske kan ha sandalerna under sensommaren!

Annars får du spara dem till nästa eller som present till någon!

Svar på tråden Skostorlek 21, hur gamla var era småttingar då?