• Amigos

Ni som placerat om katter eller tagit hand om en vuxen katt???

Vi har förhoppningsvis hittat en ny ägare till katt som vi tyvärr inte kan ha kvar. De ska komma och titta på den på måndag men det lät bra på telefonen i alla fall.

Vad bör vi tänka på för att underlätta en ev. flytt? Ska hon få komma dit och hälsa på? Vara där lite då och då? Eller är det bäst att kapa alla band på en gång?

Andra tips på vad jag ska fråga de om, ställa för önskemål/krav?

Vill så gärna att detta ska fungera då vi annars måste avliva henne.

• Svar på tråden Ni som placerat om katter eller tagit hand om en vuxen katt???
  • Näckrosen

Vi tog över en av mina jobbarkompisars katter för ganska exakt ett år sedan. Hon var då 12 år.
    Trodde det skulle bli svårt eftersom jag tidigare flyttat med katter och de haft svårt att anpassa sig.

Men det gick kanon med våran Nissan. Det bästa vi gort på länge.
    Vi fick med kattlåda + lite sand och ett paket mat av den sorten hon var van vid. Det har vi senare bytt ut mot sådan vi tyckt varit bättre. Men just i början är det nog viktigt att de känner igen sig.

Han hon alltid varit utekatt bör hon ju få fortsätta med det. Be att få komma hem till dem och hälsa på efter någon/några veckor för att se hur hon mår.

Jag tror inte ni ska flytta henne fram och tillbaka, utan när hon flyttat så har hon.

Lycka till och hoppas det blir bra.

• ludenben

Jag köpte en katt på blocket, 100 kr. Då var katten 2,5 år. Den bästa och finaste katt man kan tänka sig.
    Vi var där och tittade på den och den följde med hem samma dag. Det gick bra med flytten. Han jamade i 2-3dagar men sen har det funkar super. Han har anpassat sig fint.
    Tråkigt att ni måste göra er av med er katt, hoppas det är fina människor som ska ta över.

• Loris

När vi omplacerade våran kisse så for vi hem till honom och lämnade av henne, vi stannade en kort stund så hon skulle kunna känna tryggheten från oss medan hon gick på upptäcksfärd.
    Därigenom fick man ju också en bättre syn på vad det var för människa vi lämnade henne hos. (Man har ju hört talas om folk som tar sig ann djur för att mata sina reptiler med dem... =\ )
    Det verkade väldigt lovande, han som tog henne hade tidigare erfarenheter av katter och verkade ha god hand med henne.

Vi tillade också det att vi mer än gärna tar emot någon bild då och då, eller hör hur det har gått för henne via msn eller mail. Så vi har hörts av till och från, allt verkar ha gått bra och hon verkar må superbra!

• Amigos

Jag tror väl också att det är bästa att flytta henne rakt av...men jag vill ju inte helt släppa kollen innan jag vet att det går bra.
    Hon ska få fortsätta att vara utekatt där, annars får de inte ta henne. Vi måste göra oss av med henne för att vi inte längre kan ha henne ute.

Självklart kommer jag att informera om vilken mat och kattsand hon är van vid så de åtminstonde i början kan köra med samma sort. Hon kommer att få med sin kattlåda och lite andra tillbehör.

Hon har flyttat en gång med oss och det gick kalasbra, men då var ju alla möbler desamma.

Hon är hittekatt och detta blir minst hennes fjärde hem..så lite van är hon väl att byta hem..men hon har varit hos oss nu i 6 år av sitt 7 åriga liv så lite orolig är jag ju.

• CTMT

Är katten kastrerad, vaccinerad och id-märkt?
    Be annars den nya ägaren fixa det om hon ska vara utekatt... viktigt, viktigt...

• Amigos

Hon är kastrerad, vaccinerad och id-märkt.

Urk jag går och känner dte som att vi överger henne och att hon måste byta sin trygghet mot något nytt. Men det är väl bättre det än avlivning.

• Amigos

Ska höra med dem om de har MSN? Det är två tjejer i 20 års-åldern som är intresserade så de borde väl ha MSN. Tror att min oro skulle bli lite mindre om jag bara då och då kunde få en liten lägeskoll om hur hon mår och har det. Sambon tycker att vi ska kolla efter ett par veckor och sen släppa taget.

• Trebarnsmamman1

Jag har tagit över en vuxen katthona på fem år. Familjen som hade henne hade fyra katter, och kunde inte ha någon kvar. Denna hona trivdes inte heller där, och hon var mager, jag har nu haft henne i 10mån, hon har lagt på hullet, har blivit som en kattunge. Jag var och tittade på katterna en gång, sedan vid överlämning kom dem hit med henne. Det har gått jättebra, bortsett från att hon började löpa två veckor efter hon kom hit, så det blev en tur till veterinären med en gång.

• Gammy

vi tog över min svärfars katt när katten var 5 år gammal (5år sen nu). han var utekatt och vi bodde i hus och svärfar skulle flytta till lägenhet. han tänkte avliva, men då kidnappade jag honom(katten då..inte svärfar )

satte in honom i vårt hus, han som aldrig vart med hundar, mina hundar hade aldrig varit med en katt (två megastirriga jack russells) allt gick bra..vi fick väl hålla lite avskilt i början, men sen struntade jag i det och slappnade av. efter ett år var vi tvungna att flytta, denna gång till lägenhet. blev lite orolig då katten var utekatt och dit vi flyttade hade han ingen möjlighet pga trafik att vara ute. men det gick bra! ibland gnällde han vid balkongen med då tog jag med honom och satt därute lite.

nu flyttade vi till annan lägenhet och han är glad och mår bra, trots han levt 4 år inomhus. med två terroristhundar och nu en son på 10 mån så visst finns det katter som anpassar sig bättre än vad man tror. och glada är vi för det..älskar denna katt!! en riktig katten Gustav-katt han är 10 år nu och verkar trivas. nu har vi dessutom inglasad balkong så han kan ligga därute och spana över om givningen!

ett krav jag hade ställt på köpare är att för guds skull höra av sig om det mot förmodan inte skulle fungera. så de inte själva säljer vidare. måste kännas bättre att själv omplacera än låta någon annan göra det!

Lycka till och det kommer säkert gå jättebra!!

• Amigos

Jag hoppas att det komemr att gå bra, känns skönt att höra från er som har lite erfarenheter och vet att det går. 
    Hjärnan säger ju att det kommer att gå bra och att hon med lite tid får det bättre där än hos oss...men hjärtat säger något helt annat.

• Amigos

Nu har de varit och titta på vår katt och d ikk ha hnn så på onsdag så hämtar de henne. Det passade bäst på onsdag för då skulle de inte vara i skolan förrän nästa vecka...så det har ordentligt med tid att vänja sig vid katten och så får katten sällskap den första tiden i en ny lägenhet.

• Snuvan

Jag tog över en innekatt på 8 år i mitten på sommaren, nu bor han ute i min lagård och trivs som ficken i vattnet. Han jagar näbbmöss och äter upp dem.
    Han gömde sig första kvällen och kom inte fram förrän fem dagar senare... men det är ju katters sätt att göra. de gömmer sig tills de känner sig trygga och då kom han fram. Jag satt och pratade med hans gömställe varje dag och till slut kände han igen min röst och bestämde sig för att det gick att lita på mig.

Ta med någon filt eller något annat som luktar hemma för katten, kattlådan och gärna matskålarna. Vi fick med allting och klösmöbel och kattsäng oc kattlådan står nu i lagårn. Han ligger i sin säng men använder inte lådan längre. Men han förstod att hemmet var där hans saker var.

Hoppas det går bra.

Svar på tråden Ni som placerat om katter eller tagit hand om en vuxen katt???