• Anonym (Tanya)

Kräver alla arbetsgivare refernser nu för tiden?

Jag har varit mammaledig i 3 år nu och ska nu söka jobb.
    Men nu kräver alla referenser.

Jag har haft en del jobb men det va så länge sen nu då jag pluggade 2 år innan jag gick på mammaledighet.

Men då jag tidigare sökte jobb begärde ingen referenser. Det var allt från ica till förskola till kundtjänst till äldrevården.

Så nu antar jag att jag måste försöka hitta en men undrar varför det blivit så annorlunda eller är det olika i olika brancher?

• Svar på tråden Kräver alla arbetsgivare refernser nu för tiden?
  • JAG är BÄST

Referenser hade då jag krävt. Jag ringde upp en gammal arbetsgivare ang en tjej som sökte jobb hos mig. Den arbetsgivaren så så här,

"Hos mig var hon endast 2v. Varför hon fick sluta var för att hon stod i kassan!!!!Sedan får du tolka det hur du vill"

Jag tolkade det som att hon stal pengar.

Vill man ha en sån?.
    Nej, inte jag iallafall.

• Anonym (Tanya)

Jo men jag menade har det ändrat väldigt mycket? för 5-6 år sedan bad ingen om referenser så undrar varför det blivit sådan skillnad?

• Jomppelina

Jag har nog alltid lämnat refrenser... och jag började jobba ... 1985. Däremot är det inte alltid att arbetsgivaren valt att ringa upp mina referenspersoner.

När jag har varit med i anställningsprocesser har personer av olika skäl inte kunnat lämna tidigare arbetsgivare som referenser, många löste det med att ange ex en lärare, prästen i församlingen, etc. Dvs någon myndighetsperson av något slag som har kunnt vara en "personlig referent".

• Anonym (anna)

Jag tror att det kan ha blivit skillnad eftersom överskottet på arbetskraft är enormt. Arbetsgivarna kan önska i princip vad som helst och få det.

• Prana

Om Du inger fötroende, har adekvata kunskaper och i övrigt framstår seriös så kommer en arbetsgivare säkert förstå att det är svårt att få referenser i Ditt läge.

Är själv arbetsgivare och kollar normalt sett referenser, men skulle även "köpa" en trovärdig förklaring till varför referens ej är möjligt - om jag vore uppriktigt övertygad om att Du är den rätta för jobbet.

• Jomppelina

Själv har jag funderat över ungefär samma grej, jag är enskild företagare men ponera att jag skulle lägga ner företaget och söka en tjänst. Vem skall jag lämna som referent? Min senaste arbetsgivare hade jag 2005, och tiden går ju. Jag kan ju inte gärna lämna firmans ägare som referensperson: "jo, jag är en mycket kompetent, lojal och hängiven arbetare, fast jag kommer aldrig i tid och jag är dessutom odräglig i sociala sammanhang; så mig rekommenderar jag varmt..." liksom...

• flrnm

Jomppelina, du kanske har en extern revisor som kan referera att du bedrivit seriös verksamhet? Eller så kan några av dina stamkunder göra det?

• Anonym

Av mig krävde de inga referenser. Det är jag bara glad för, jag skulle inte haft några dåliga ändå men skönt att slippa. Det var en provanställning på sex månader. Nu är det nästan sju år sedan. Fast jag tyckte nog att de flesta arbetsgivarna ville ha referenser redan då. Jag tycker det är bra med provanställning. Det är ju inte så skojigt för vare sig arbetsgivare eller de redan antällda om det går fel med den nya anställde.

• Anonym (>-<)

Jag fick en fast anställning den 1 sept, och jag hade inte en endaste referens. Har dessutom också varit sjukskriven, så visst går det. Man får kämpa lite hårdare kanske och ge allt under intervjun och visa att man är en bra och seriös människa trots det. Och det finns ju dom som verkligen inte kan visa up en referens från ett gammalt jobb....och man kan ju liksom inte trolla med knäna, utan man får försöka förklara det på ett bra sätt för sin ev. nya arbetsgivare.

• JAG är BÄST

jomppelina

Hahahahaha

""jo, jag är en mycket kompetent, lojal och hängiven arbetare, fast jag kommer aldrig i tid och jag är dessutom odräglig i sociala sammanhang; så mig rekommenderar jag varmt..."

Jag har liksom du samma problem. Men en sak är säeker INGEN kan ta min kompitens eller ge referens på mig UTOM mina anställda.

Så varken en revisor eller kunder kan ge referenser.

Öööh, hur ska det låta,

Först ska man ragga kunderna;-D

-Kan du skriva ett referensbrev till mig hur jag vart som (ex:) affärsbiträde . Jag söker ett nytt jobb och jag har ingen som kan ge mig referenser .

-Duuu min kära revisor, kan du skriva ett referensbrev åt mig ,.
    Den personen har inte ens jobbat med mig och vet knappast HUR jag jobbar. Utom hur jag redovisar siffror.
    Vad har det som med hur jag är med att jobba mot kunder?.

Det finns dom som omsätter miljoner som är ODRÄGLIGA företagare.

• GNUKU

Hur kan du tolka att hon stod i kassan som att hon stal. Hon kanske skulle stå i kassan, vilken planet bor du på?
    JAG är BÄST skrev 2008-09-04 23:12:00 följande:

Referenser hade då jag krävt. Jag ringde upp en gammal arbetsgivare ang en tjej som sökte jobb hos mig. Den arbetsgivaren så så här,"Hos mig var hon endast 2v. Varför hon fick sluta var för att hon stod i kassan!!!!Sedan får du tolka det hur du vill"Jag tolkade det som att hon stal pengar.Vill man ha en sån?.Nej, inte jag iallafall.
  • JAG är BÄST

GNUKU

"Hur kan du tolka att hon stod i kassan som att hon stal. Hon kanske skulle stå i kassan, vilken planet bor du på?"

Läste du vad jag skrev alls

JA hon skulle stå i kassan, men inte stjäla pengar därifrån.. Men hon blev endast 2v långvarig på det jobbet.
    Den arbetsgivaren sa bara med en underförstådd mening att jag INTE skulle anställa henne.

Varför säger en annan arbetsgivare att hon stod i hennes kassa men endast blev 2v långvarig hos just henne?.
    Varför skulle hon ens NÄMNA att hon stod i kassan?. Jo hon ville VARNA mig, ang denna tjej om att hon stal.

Vilken planet jag kommer ifrån? den heter jorden av vad jag vet

Svar på tråden Kräver alla arbetsgivare refernser nu för tiden?