mönster på gallerfilt
Är det någon som har stickmönster på gallerfilt i bomull? Kan inte ens sticka men tänkte att jag kanske kan lära mig och skulle gärna vilja prova sticka en gallerfilt.
Är det någon som har stickmönster på gallerfilt i bomull? Kan inte ens sticka men tänkte att jag kanske kan lära mig och skulle gärna vilja prova sticka en gallerfilt.
Jag puffar! Vill oxå veta!!
Gallerfiltar är vävda, så det blir nog lite svårt att sticka en
Jag är kass på att sticka så jag vet inte hur svårt det är att sticka en filt med hålmönster.
Jag tror att det är lättare att virka. Tänkte själv virka en filt som består av massa lappar i olika färger.
Aha....
jag tror nog att gallerfiltar är virkade eller stickade, men våfflade filtar är vävda. Har tyvärr inget mönster
Hej. Jag kan förska lämna en enkel virkbeskrivning på en gallerduk. Jag har aldrig provat detta mönster själv men virkar ganska mycket så jag tror att det ska vara rätt.
Varv 1.
Lägg upp X antal luftmaskor löst så att du får filten så bred som du vill ha den, detta antal maskor skall vara delbart med 3. Och därefter en extra luftmaska. (Exempelvis 91 luftmaskor= 90+1, svårt att säga hur brett detta blir eftersom det är beroende på hur hårt/löst du virkar).
Varv 2.
Virka därefter 5 luftmaskor och gör en stolpe i den nionde maskan från nålen. Virka 2 luftmaskor, hoppa över 2 maskor och gör en stolpe i nästa maska. Fortsätt så hela varvet ut. (På slutet ska du göra den sista stolpen i den sista maskan om du lagt upp rätt antal maskor från början). Du ska nu ha den första raden med massa "hål".
Varv 3.
Virka 5 luftmaskor och gör en stolpe i den näst sista stolpen på föregående varv. Virka 2 luftmaskor och gör en stolpe i nästa stolpe från föregående varv. Fortsätt så varvet ut......
Varv 4.
Upprepa varv 3 tills filten är så lång som du vill ha den. När du gjort det sista varvet är det bara att klippa av garnet och dra det genom den sista maskan, ta en nål och fäst garnet genom att "sy" fast garn-änden tillbaka i de virkade maskorna.
Hoppas att det var något förståeligt, annars kan man säkert söka efter virkbeskrivningar på nätet eller kolla på biblioteket.
Lycka till
Wow! Jag ska vidarebefodra mönstret till min mamma, hehehe... Tack så mycket!
Jag har ett stickmönster på något som jag själv tycker liknar en gallerfilt, men måttet är bara 65x70 cm, går säkert att göra större. Lite svårt att beskriva men man stickar efter ett speciellt mönster. Om intresse finns så jag kan mejla diagram o beskrivning.
Den virkade lät ju ganska enkel Kanske ska prova den!
Jag håller på med att virka en babyfilt i mormorsrutor, det blir ju som en gallerfilt om man använder ett fint, mjukt bomullsgarn, fast med snyggt mönster och i flera färger om man vill.
Oj, det låter ju enkelt Linda. Jag blev jättesugen på att virka. Nu ska jag bara äta klart frukosten och gå ut med hundarna sen blir det virkning...
Gladys, vad menas med mormorsrutor? Låter intressant...
vill passa på att skryta om filtarna jag har virkat! finns bilder i galleriet om nån blir nyfiken =)
Jag har själv löst "problemet" på så sätt att jag stickar en filt med omtag vilket i färdigt resultat blir som hål i stickningen och på så sätt blir luftigare. Gud vad jag är kass på att förklara. Hoppas någon förstod. TS.
Jag har själv löst "problemet" på så sätt att jag stickar en filt med omtag vilket i färdigt resultat blir som hål i stickningen och på så sätt blir luftigare. Gud vad jag är kass på att förklara. Hoppas någon förstod. TS.
CMN --> tror det är som på beskrivningen som jag har
Pucken: Den gulvita kan du skicka till min adress