• Smajla

Nån som går hos dietist?

Nån som går hos dietist? Kämpar för att gå ner i vikt men känns ibland som jag skulle behöva hjälp. Vad kostar det? Måste man ha remiss eller nåt sånt? Bor i Gbgsområdet.

• Svar på tråden Nån som går hos dietist?
  • Maddo86

Jag ringde förra veckan till min läkare eftersom jag ville träffa en dietist. Han räknade ut mitt BMI och eftersom jag är "normalviktig" så ville han inte ge mig en remiss. Han sa att dietister erbetar främst med sådana som lider av fetma och diabetes. Men eftersom jag "bara" vill gå ner 3-4 kg (Skulle fortfarande vara normalviktig då enligt bmi) och vill lära mig äta mat som är bra och nyttig för kroppen så sa han att jag kunde få träffa en syster där som var bra på kostfrågor. Jag ska dit i morgon och hoppas att hon kan hjälpa mig.

Är ditt BMI normalviktig? Om inte så ska det nog inte vara några problem att få en remiss av din läkare.

Lycka till!!!

• Smajla

Jaha, då kan jag kanske få remiss då? Jag har ett BMI som ligger precis över gränsen för normalvikt. Trodde jag skulle kunna gå till dietist med en gång. Suck.... Lycka till för dig!

• Maddo86

Du kan ju testa att ringa till din läkare eller någon på vårdcentralen och berätta hur allt ligger till och fråga om du kan gå direkt eller måste få en remiss, det kan ju vara olika beroende på vart man bor, men om du inte får träffa en dietist så får du säkert träffa någon annan kunnig! Hoppas det går bra för dig också!

• Smajla

Tack! Får nog göra så....

• sthlmtjej

Hej, jag har varit hos en dietist men blev besviken eftersom jag hade väntat mig att få massor bra tips och råd om hur jag skulle kunna gå ner i vikt.

Tyvärr sa hon bara att jag måste ändra mina vanor att fika och äta ute till att äta hemma istället, äta efter tallriksmodellen och äta frukt två till tre gånger om dagen.

Att jag sen inte gillar frukt eller vill sluta äta ute helt såg hon som att jag inte ville gå ner i vikt egentligen.

Fick väl bara en dålig dietist men jag fick gå eftersom jag fick en remiss av min husläkare. Jag har å andra sidan ett BMI på 31, vilket är precis över gränsen för fetma.

Jag har nu börjat på en "diet" fast inte i sin rätta bemärkelse. I USA så är det en läkare som forskat fram att om man äter var 3:e timma så fortsätter kroppen att bränna fett från fettdepåerna hela tiden istället för att förbränna ny mat man äter direkt. Detta innebär i längden att man förbränner upp kroppens sparade fett och inte muskler som annars lätt kan bli påverkat när man går på dieter eller sådant.

Jag äter alltså var 3:e timma och försöker äta nyttigt då (helst inte vitt bröd och gärna nån frukt eller grönsak mellan huduvmålen). På natten äter jag ju inte men tiderna blir ungefär såhär:
    kl 7 - frukost
    kl 10 - mellanmål
    kl 13 - lunch
    kl 16 - mellanmål
    kl 19 - middag
    kl 22 - mellanmål

Jag har bara provat detta i två veckor men jag har gått ner 1,5kg änså länge.

Lycka till!

• Smajla

Tack sthlmtjej. Kul att du hittat en metod som funkar för dig. Synd att dietisten inte var nåt bra. Jag vet inte vad jag ska hitta på. Mitt BMI är på 26,5 ungefär tror jag då det var ett tag sen jag vägde mig sist. Går o tränar 3 ggr i veckan och försöker dra in på kakor. Har slutat äta godis helt och har gått ned lite i vikt men nu tycker jag det bara står och stampar. Man hör om GI, Atkins och massa hit och dit och blir helt vimsig i skallen. Inte vet jag vad man ska testa. Så är jag a-lös nu också så dietist blir kanske för dyrt nu även om jag skulle vilja testa. Men tack för tipset - det låter vettigt! Hoppas att det funkar för mig också!

• Glass

Det är ju väldigt svårt för en dietist att ge en massa bra råd och tips om hon inte vet hur situationen ser ut. Hon måste vara insatt i hur just din/era dagar ser ut och då ge förslag på vad som kan göras bättre.
    Att bara ge en massa allmänna råd är inte så väldigt effektivt, de flesta av dem passar ju inte in på just dig.

Att äta ofta är absolut ett bra tips. Vad 3 timma är lagom, detta för att hålla uppe förbränningen och blodsockret på en bra nivå.

Är inte diestist, men drömmer om att bli det

• Smajla

Tack Glass, tycker också att det låter bra att äta ofta.

Svar på tråden Nån som går hos dietist?