• Cleo2008

Varför känner män ångest inför att skaffa barn?

Hej,

Har en liten fundering som jag undrar om någon annan delar. Isåfall vore jag oerhört tacksam för all form av inblick, så jag kan förstå min man bättre.

Vi blev gravida för två år sedan, men graviditeten slutade i missfall. Bestämde oss därför att vänta, och låta det gå några år innan vi skulle försöka igen.

Nu vill vi båda ha barn, han nämner själv att han gärna skulle vilja ha barn, går o tittar till på barnkläder och så. Men stundtals känner han panik/ångest inför det hela. Förstår honom det gör jag, eftersom det är ett stort steg att bli förälder. Men undrar om det är vanligare för män att känna ångest i jämförelse med exempelvis kvinnor?

Om det finns andra par, män, kvinnor som har erfarenhet att dela med sig av vore jag jätteglad...Vill verkligen försöka förstå min man.

• Svar på tråden Varför känner män ångest inför att skaffa barn?
  • Myggan My

min kille sa till mig i januari att han ville att ja slutar me p-piller de gjorde jag sen va han helt av banan i 1 vecka, han viste inte helt plötsligt om han ville ha barn över huvutaget, (han e 29år) han hade fått kalla fötter å ville att ja skulle börja igen me piller,
    Då ställdde ja honom mot väggen å sa att han får f-n ta å bestämma sig, en vecka hade han på sig, inga barn= ingen My!!!
    men barn ville han ha, de tog tre dagar, han sa att han fick Panik. han e nog lite orolig över att vi ska bli gravida,
    han han tjatar mer om barn nu än va ja nånsin har gjort.
    Lycka Till

• emmsan123

Min sambo var totalt skräckslagen inför att skaffa barn i fyra år, sen fick hans jobbarkompis barn, och sa att det var det bästa han varit med om ,att han inte visste varför han hade väntat med det. Nån vecka senare kom sambon hem och sa att han kanske ville ha barn nu. Vi funderade i tre månader, och så bestämde vi oss tillsammans. Men nu när det har varit tal om syskon så har han varit velig igen. Han vill, men känner samtidigt att det kommer bli tufft med en bebis igen.

Jag tror att det kan handla om att männen har så liten makt över detta med graviditet och bebisar. Det är så mycket kvinnans sak. Det är vi kvinnor som har kontroll över allt i nio månader och amningen. Jag tror att det är mycket det som gör männen osäkra. Jag kämpade allt jag hade för att göra min sambo så delaktig som möjligt i graviditeten, men det är ju trots allt kvinnan som bär barnet. Han var t ex mer rädd för förlossningen än vad jag var, för att han stod ju maktlös i den situationen. Detta är min teori, och mina erfarenheter i alla fall.

• fröken argbigga

Här är det nog jag som känner mer panik/ångest.
    Jag vill ha barn men är samtidigt lite rädd för förändringen. Vi har det ju så bra nu, och man vet ju att ett barn kan sätta förhållandet på prov. Maken däremot är mycket lugnare. Men det kan ju också bero på att han är där han vill vara i livet medan jag inte känner mig riktigt nöjd med jobb och sånt. Har liksom inte hunnit med allt som man "ska" ha gjort när man skaffar barn. Men ändå så känner jag att det verkligen är dags.
    Sen att det verkar ta längre tid än jag hoppades att bli gravid gör inte saken bättre direkt, man hinner ju liksom fundera mycket mer. Men jag är helt övertygad om att allt kommer kännas bra när jag väl blir gravid. Det är väl lite det att man känner sig utelämnad och inte riktigt vet vad man ska förvänta sig.

• höstlövet

Hej! Håller med fröken argbigga i mycket, känner ungefär likadant.

Jag är en varannan-dag-person. Ena dagen längtar ja ihjäl mig, andra dagen ifrågasätter jag min längtan och undrar hur jag kan vara så naiv.
    Har längtat länge, tänkt att det går ju inte att få barn innan man har fast jobb, villa, gift sig osv. Nu har jag ändrat mig lite kring detta. Tycker fortfarande att det vore drömmen att ha allt det där innan, men inser att det kommer ta för lång tid. Jag får helt enkelt välja mellan barn nu och allt det andra sen, eller allt det där först och barn sen. Men barnlängtan är redan här, skulle gärna returnera den och beställa den på nytt om 2-3 år, men det går ju inte.

Jag är ingen naiv tjej, men drömmen om bebis, vara gravid, vara en familj, få uppleva det största med min älskade kille, den drömmen är såklart rosaskimrande sockersöt. Det tycker jag att den måste få vara.
    Killen och jag drömmer ofta tillsammans.
    Men killen har också haft mycket funderingar kring allt det praktiska, det har nog varit hans "ångest". Inte att få själva barnet.
    Så för att kunna "övertala" honom om att det förutsättningar för barn redan nu, så tog jag reda på allt möjligt "praktiskt". Kostnader, föräldrapenning, jag har gjort budgetar, gjort upp olika livsscenarion - med och utan barn. Jag har liksom försökt möta honom på hans planhalva. Har faktiskt suttit vid köksbordet med siffror på ett A4-blad och diskuterat det här. Så långt ifrån romantiskt man kan komma, som att köpa en soffa liksom ;)
    Det har varit väldigt bra för mig, för jag var nog lite mer naiv och trodde nog på den rosaskimrande drömmen. Ville kanske inte bemöta det där jobbiga praktiska.
    Nu tror jag inte längre på att skaffa barn för att det är romantiskt, för då är det faktiskt naivt och ganska egoistiskt. Det kan bli väldigt jobbigt, barnet kan vara sjukt, det kan bli slitigt i förhållandet, ekonomin sämre. Allt det där är ju realistiska fakta som man inte kan bortse från.
    Däremot tror jag att det kan bli romantiskt och härligt om man har suddat ut orosmolnen i förväg. Tror jag i alla fall. Så försök hitta killens (och dina egna) "ångest-områden" och resonera realistiskt kring hur det skulle kunna bli. Vi kom faktiskt fram till att vi hade bättre förutsättningar än vi trodde från början... =)

...ledsen om jag låter högtravande, menar inte att säga att de som får barn oplanerat inte klarar av det eller att det inte kan kännas härligt. mitt resonemang grundar sig på min egen rädsla för att våga ta steget. Det finns ju såklart de som är mycket modigare än mig...

• åttioåtta

Min pojkvän och jag har diskuterat barn fram och tillbaka. Nu senast åt jag Cerazette och sa till min pojkvän: "När mensen kommer igen så slutar jag med pillrena". Min pojkvän sa inte destomer, han visse ju att jag kan gå utan mens/blödningar i upp till 7 veckor med Cerazette.

När han en morgon kommer hem från jobbet säger han: "Älskling vet du vad.. Jag vill ha barn".
    Jag svarade med: " Vad kul, för mensen har börjat komma igen".
    Det hade gått typ 2 dagar sen jag sa att jag skulle sluta när mensen komemr igen. :D
    Då blev han typ: "Ehh, jaha. Men jag bara.... skoja..". Haha.

Jag slutade med Cerazette i april i år. Min pojkvän har lite fram och tillbaka sagt att han vill ha barn, men smtidigt vill han vänta.. Jag har informerat honom om att jag absolut INTE gör en abort om jag skulel bli gravid, för han vet konsekvenserna av oskyddat sex. Han är väl medveten om att jag inte har något preventivmedel som skyddar! När jag väl plussar lär han vara överlycklig, men samtidigt rädd, kan jag tänka mig.

Han påstår också att han inte känner sig redo, vilket svänger från månad till månad - ibland känner han sig redo och i nästa sekund inte. Men kan man någonsin bli 120% inför något man aldrig varit med om?

• yeahcarro

Här är en kvinna med ångest. Jag har förståss en ångestsjukdom men mår väldigt bra nuförtiden. Jag känner igen min ångest som jag har nu...sist var det när jag skaffade katter. Exakt samma frågeställning. Är detta rätt beslut?Tänk om jag ångrar mig?
    Jag försöker koncentrera mig på vad jag vet...
    ATT jag vill ha barn. Och att min sambo är den bästa som finns. Jag kan bara inte skaka av mig min oro....detta är vårt första försök... och jag är så fruktansvärt nervös över om jag kommer bli gravid el inte. Jag kan inte ens se om jag kommer bli glad när jag får plus eller om jag kommer bli ännu mer ångestfylld.

Ångest inför nya situationer kan ju många ha, ångest el oro...men jag tar det till en helt ny nivå känner jag.

Men detta pendlar...ibland kan jag gå omkring och "mysa" över att jag kanske snart är gravid...och ibland kan jag vara skräckslagen...men jag vet inte riktigt för vad.

Just nu känner jag mig otroligt uppgiven och fruktansvärt trött på mig själv. Jag är orolig till naturen...men...fortsätter detta tror jag att jag aldrig kan ha barn.

å andra sidan kan jag vakna upp imorgon bitti och känna ngt helt annorlunda. Hur mysigt det skulle vara osv...

Framförallt känner jag mig såååå fruktansvärt ensam. Alla som försöker verkar vara sååå glada och förväntansfulla och här går jag och är oroligt för något som är helt fantastiskt egentligen..ush...ush för mig själv

• talare

jag känner igen min egna situation så väl hos er här. jag har ätit ppiller i flera år och slutade nu för att jag helt enkelt vill ha ett piller uppehåll och lära känna min kropp (och det är ett bra beslut för min kropp känns.. mer harmonisk på ett sätt nu).

jag o min sambo hamnade på högvarv när min mens in kom en måndag och vi började tänka. den gången visade sig att det inte var något, utan mensen bara valde att inte komma. men det fick oss som sagt att börja tänka. jag vill gärna, men har lite kalla fötter - hur relationen kan förändras, ekonomin och livet i allmänhet med resor och vardag och så vidare.. han har kalla fötter ang ekonomin (studerande), så vi skyddar oss (men det är nog mest för hans skull ;P ).

men jag tror samtidigt att vi hade klarat det om jag hade blivit gravid, och har sagt till honom att jag inte tänker göra abort OM jag skulle bli gravid. jag vet att han hade stöttat mig och funnits med hela tiden till 100%. Han skulle bli världens bästa pappa. Men vi har sagt att vi ska vänta. Men gud vad man längtar samtidigt som är orolig och nervös inför nåt sånt.

Det som jag tror oroar en mest är om man PLANERAR in något så stort, som det faktiskt är med barn, och att det sen visar att man knappt fixar det - det blir ju ett som att planera sitt egna nederlag.

Svar på tråden Varför känner män ångest inför att skaffa barn?