• Vasen

Sonen klippte katten i örat.

Sonen ville göra katten fin när jag och lillsyrran var i duschen och klippte kattstackarn i örat. Det blev ett stort jack. Då katten är gammal tyckte veterinären inte att det var någon ide att söva och sy örat. Nu har det gått några dagar och överst på örat börjar det se lite skrumpen ut. Kommer örontippen att trilla av tro? Finns det något man kan göra, någon salva eller så?
    Katten verkar i övrigt inte påverkad.

• Svar på tråden Sonen klippte katten i örat.
  • Katriin

men aj...stackare. Jag hade nog kontaktat vet. igen och berättat kanske behöver komma in igen. Lycka till

• Zenobia

En av anledningarna till att vetrinären sa så, är för att det kan vara problematiskt att söva en allt för gamal katt.
    Men han borde ha kollat örat innan och sätt om det gått att tejpa eller så. Men hör med en annan vetrinär vad dom säger.

• Zenobia

Innan, ska inte vara där utan ja menar att han skulle kollat örat ändå =)

• Hondjuret

ungj.... var min spontana reaktion. Har du koll på så det inte blir ngn infektion är det nog ingen fara.

• Vasen

ungj.. ville väl faktiskt. Han var själv och klippte sig dagen innan och fick höra hur fin han var, så han ville göra katten lika fin. Sk-tmorsa snarare är väl jag som missade att det låg en mycket vass sax framme.

Vi var med katten till veterinär när det hände och veterinären jämförde det med om katten varit i slagsmål med en annan katt och blivit riven. "Inget att oroa sig för om det inte blir infekterat, typ". Men min gamle katt är ju ändå min store bebis så man oroar sig ju ändå.

• Rottis77
    Zenobia skrev 2008-09-05 14:07:02 följande:
    En av anledningarna till att vetrinären sa så, är för att det kan vara problematiskt att söva en allt för gamal katt.Men han borde ha kollat örat innan och sätt om det gått att tejpa eller så. Men hör med en annan vetrinär vad dom säger.

Det är inte problem att söva en katt pga sin ålder, OM den inte har tex hjärtsjukdom, men vet lyssnar ju ALLTID på hjärtat innan dom söver, så åldern har inget med saken att göra.

Däremot kan det vara svårt att sy ett kattöra, det beror på hur det ser ut, men oftast syr man inte.

Däremot ska du hålla koll så det inte blir infekterat, då ska du kontakta din vet igen så din katt kan få antibiotika.

• Vasen

Katten är drygt 14 år, pigg, matglad och hade inga uppenbara hjärtproblem sa veterinären så jag vet inte varför de tyckte att han inte skulle sövas. Men, men örat ser bra ut idag iallafall, torrt, och inte varmt.

• Cactuz

Nääe, lilla missen ta han till vet. igen!

Svar på tråden Sonen klippte katten i örat.