• LillaGodingen

någon som har använt krämen mildison på sitt barn?

Min son har skorv och är väldigt torr på huvudet. Nu när vi var på bvc sa hon att jag skulle köpa mildison, som är en hydrokotison salva, och smörja med morgon och kväll...eftersom det såg lite eksemaktigt ut. När jag kommmer hem och läser på den står det att"barn under 2 år bör endast behandlas efter läkarordination" ....börar då fundera på hur bra det egentligen är att använda den på min 7 månaders son.
    Vill därför veta om det finns någon annan som använt denna salva på sitt lilla barn.

• Svar på tråden någon som har använt krämen mildison på sitt barn?
  • Mickis74

Ja, vi har haft det på våra två äldsta, sen dom bara var några månader...fått recept av läkare.

• War

Vi använder den på vår 1åring, funkar utmärkt.

• Twixie

Haha, har jag inte läst! Använt det på andra sonen i ansiktet när han hade som värst av sina utslag (lånade storebrors). Till oss sade de att den är så mild att man t.om. kan använda den precis kring ögonen på småbarn och att det inte skadar om de skulle råka klia in det i ögonen (vilket kan vara skadligt med starkare kortison). Så det är som mjukgörande men med lite kortison i. Om du känner dig osäker, börja med att ta CanoDerm (Vet att BVC och andra rek. MiniDerm men den är sämre tycker jag, inte lika fet). Smörj verkligen in så hon blir helt vit. Barn ska man överdosera med kräm, det ska inte synas någon hud under krämen. Sedan masserar man in den så att den går in i huden helt och hålet (inte massera huvudet, smörj med mjuka lätta rörelser där dock!). Gäller all kräm på barn (även Mildisonen, står att det ska strykas tunt men det gäller bara vuxna). Är hon "bara" torreksem så försvinner det med CanoDerm eller annan fetare kräm. Då ska du däremot smörja en gång på dagen också.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Bebis

Är det inte bättre att pröva olja mot skorven eller är det riktiga eksem han har så ni ska behandla därför?

Don't Panic
  • aktuelle

på sonen har vi använt för eksem, då var han bara ca 2-3 månader gammal..

• Bebis

Åh glömde ju. Vi använde oxå mildison till vår son i kombination med locobase.

Don't Panic
  • Twixie

Just det, äldsta var 7 mån när vi skulle behandla med Mildison.

• Flickan och kråkan

Vi har använt den mot eksem sedan vår pojke var 2-3 månader.

Fast är det bara skorv skulle jag börja med olja eller miniderm eller liknande. Är det eksem när skorven är borta skulle jag använda mildison.

• War

Miniderm är skitbra mot skorv, det använder vi med.

• nikzak

När det gäller kortison har den ju effekten att den läker fort men tunnar ut huden. Då kan det inte vara möjligt att man ska blaffa på mycket. Annat är det med mjukgörande krämer. Mildison har jag använt hela mitt liv och även på min minste då han är väldigt torr och "eksemig" i huden. Även den starkare varianten som Elocon använder jag till honom undantagsfall när eksemet är som värst.

• aktuelle

mot skorv skulle vi smörja på med salicilsyrevaselin och låta det verka över natten

• Twixie
    nikzak skrev 2008-09-05 14:39:33 följande:
    När det gäller kortison har den ju effekten att den läker fort men tunnar ut huden. Då kan det inte vara möjligt att man ska blaffa på mycket. Annat är det med mjukgörande krämer. Mildison har jag använt hela mitt liv och även på min minste då han är väldigt torr och "eksemig" i huden. Även den starkare varianten som Elocon använder jag till honom undantagsfall när eksemet är som värst.
    Fast just Mildison är väldigt mild så den kan man blaffa på rikligt med - och man ska ta rikligt. Fick gå smörjskola med sonen och där tog de Mildison så att det inte syntes det minsta hud under all kräm som sedan masserades in. En tub sade de fick räcka i max tre dagar på sonen som han såg ut då (alltså stora tuben) bara för att ge oss ett hum om hur mycket vi skulle använda. Däremot de starkare ska man inte ta riktigt lika mycket av men ändå mer än vad man smörjer in sig själv med!
  • nikzak

Ja, där ser man. Jag är inte medicinskt kunnig så jag vet faktiskt inte om det stämmer.Du har ju den info de har gett dig och det ska man ju kunna lita på. Det talar dóck emot det jag har fått lära mig och erfara. Använde en period kortison men den bet inte riktigt och därför fortsatte jag att klia.Huden var k'änslig och det gjorde sitt, men även kortisonen vill jag lova. Mycket lättare att riva hål efter mycket användning. Mildison skulle jag vara sparsam med och i stället använda naturliga oljor och annat för att lindra besvären.

• Twixie

Ja, den smörjskolan fick jag också lära mig under min sjuksköterskeutbildning (samt att jag fick gå den igen med äldsta sonen) så det är oberoende av varandra som jag lärt mig det. Men som sagt, det gäller bara på barn och inte på vuxna, där är det så vitt jag vet fortfarande att man ska smörja tunt. Iaf vad min hudläkare sade till mig. Men smörja rikligt gäller alla sorters krämer (inkl Mildison. Locoiden också mer än till vuxna men inte så att de blir kritvita).
    Sedan ska man ju trappa ned i Mildisonen efter ett par dagar när värsta har gått över och övergå till vanlig mjukgörande. Det är bara för att behandla "anfallen" som kommer. Vi brukar använd i ca tre dagar och sedan en gång per dag i ytterligare 1-2 dagar (beroende på i hur god tid vi lyckats hejda). Därefter smörja två gånger per dag till han är helt återställd och då återgå till en gång per dag.

Svar på tråden någon som har använt krämen mildison på sitt barn?