• Anonym

Kan man få hjälp med barnvagn m.m av soc?

Jag och sambon har nu sen ett par månader blivit tvugna att söka socialbidrag.
    Vi har ett barn på drygt 2 år sedan innan och väntar nu andra. Vi har nästan inga saker kvar från förra barnet då vi tvingats sälja det lilla vi hade.
    Nu har vi ingen barnvagn, ståpall, skötbädd osv, och har inte råd att köpa det från de "vanliga pengarna".
    Någon som vet om man kan få hjälp med det, och i så fall till vilket belopp?

• Svar på tråden Kan man få hjälp med barnvagn m.m av soc?
  • Anonym (M)

Ja, det finns möjlighet till det. Det är olika från olika kommuner, men jag fick 1000 kr för att köpa en. Varför jobbar ingen av er?

• Pallas

Ja, ni kan få extra pengar för nödvändiga inköp, men räkna inte med att kunna köpa nytt.

• Anonym
    Anonym (M) skrev 2008-09-05 15:35:24 följande:
    Ja, det finns möjlighet till det. Det är olika från olika kommuner, men jag fick 1000 kr för att köpa en. Varför jobbar ingen av er?
    För att jag studerade innan och är nu sjukskriven pga graviditetsproblem, och min sambo söker jobb (som inte finns) som en dåre men han lider av ADHD och social fobi och har därför väääldigt svårt att få ett jobb.
  • Anonym
    Pallas skrev 2008-09-05 15:35:32 följande:
    Ja, ni kan få extra pengar för nödvändiga inköp, men räkna inte med att kunna köpa nytt.
    Nej, nytt har vi aldrig handlat så det är inga problem.
    Men hur fungerar det, får man i så fall en summa innan eller måste man göra inköpet och få pengar i efterhand?
  • Suskiv

Ja vi fick ett halvt bidrag för spädbarnsutrustning. vi fick 2000 kr. (tredje barnet som var helt oplanerat). Först sa de till oss att vi inte skulle få nått bidrag så vi sparade ihop och köpte med vanliga socbidraget så är vi sen i alla fall fick bidraget så använde vi det till bla örontermometer och bilbarnstol till storasyster.

• Anonym
    Suskiv skrev 2008-09-05 17:45:01 följande:
    Ja vi fick ett halvt bidrag för spädbarnsutrustning. vi fick 2000 kr. (tredje barnet som var helt oplanerat). Först sa de till oss att vi inte skulle få nått bidrag så vi sparade ihop och köpte med vanliga socbidraget så är vi sen i alla fall fick bidraget så använde vi det till bla örontermometer och bilbarnstol till storasyster.
    Okej, så ett helt är på 4000 då?
    Hur redovisar man det sen, eller hur fungerar det?
  • Anonym

Jag fick 3000 till en vagn. Så fick jag skriva ned det jag behövde, säng, skötbord, babygym osv och skriva vad det kostade så fick jag pengar till det med.

• Anonym

Jag behövde inte redovisa på något vis, dom ville inte ha nå kvitton.

Anonym skrev 2008-09-06 18:40:33 följande:
    Jag fick 3000 till en vagn. Så fick jag skriva ned det jag behövde, säng, skötbord, babygym osv och skriva vad det kostade så fick jag pengar till det med.
  • Anonym

Det kan bli problem eftersom soc kan hävda att ni borde ha sparat ert första barns saker eftersom det barnet bara är två år.

Ni får börja lägga undan några slantar varje månad, (försaka godis, tidningar, läsk, chips, ciggaretter etc) man kan få en barnvagn för 500 kr på blocket, ta en handuk som skötbädd på sängen, köpa begagnade kläder etc.

• Anonym (Lilly)

Jag fick inte ett öre av dom, hade levt bra tag under existensminimum, men dom tyckte att vänner och släkt kunde ge mig skaer, köpte barnvagn, kläder, badbalja, spjälsäng och skötbord av en kompis kompis för 500 kr, sängen var totalt ostabil så jag sökte pengar till en begagnad, fick avslag då hon ansåg att bebis kunde sova i barnvagn, sökte pengar till begagnad barnvagn då någon pajat den i förrådet där jag hade den, fick avslag, tyckte jag kunde önska mig en eller spara ihop till en på mina kronor jag fick av dom.
    Tur det var nära jul...

Så ville bara visa att det varierar väldigt från olika kommuner

Svar på tråden Kan man få hjälp med barnvagn m.m av soc?