• Anonym

Känns inte bra med Pysslingen!

Hej!

min Pysslingförskola verkar så "överklassig". Det känns som dem tittar ner på alla som inte tycker som dem. Allt känns så konstig. Jag har en dotter där och jag mår så dåligt över deras sätt att arbeta. Är inte säker på att det är bäst för henne att bli bortplockad hur som helst bara för att jag inte är övverens med deras "hantering".

allt känns så sektaktigt. är jag ensam, är pysslingen fantastiskt och jag knasig?

• Svar på tråden Känns inte bra med Pysslingen!
  • Anonym ((Emmy))

Hej jag jobbar som förskollärare på en pysslingförskola/skola

Vet inte vad du har råkat ut för på din pysslingförskola?

Pysslingen är en organisation som ser till att ha bra personal där alla förskolaren har en pedagogisk rådgivare som är erfaren och kommer ut och observerar och ger råd som är de bästa för att barnen ska trivas på förskolan.

Vi ser oss inte som bättre bara för att vi jobbar där och videt är inte någon sekt.. utan bara en organisation.. alla förskolor jobbar på sitt sätt och alla är olika, så är nog inte just att din dotters förskola är en pysslingförskola utan kan kanske vara andra orsaker.. eller?

• Anonym (TS)

Tack för att du svarar.

Problemet är att alla barn i min dotters ålder får gå ut i skogen men inte hon, orsaken är att hon är yngre i genus (enligt dem). hur kan man göra avdelningar efter genus och hur kan man bedömma hur gamla barn är i huvudet efter bara 3 dagar? dessutom, hur kan man välja att bedömma barn?

Sen att prata illa om komunal känns lite oproffsigt.

Gymnastiekn? varför får barnen inte ha gymnastik?

Anonym ((Emmy)) skrev 2008-09-05 18:00:19 följande:

Hej jag jobbar som förskollärare på en pysslingförskola/skolaVet inte vad du har råkat ut för på din pysslingförskola?Pysslingen är en organisation som ser till att ha bra personal där alla förskolaren har en pedagogisk rådgivare som är erfaren och kommer ut och observerar och ger råd som är de bästa för att barnen ska trivas på förskolan.Vi ser oss inte som bättre bara för att vi jobbar där och videt är inte någon sekt.. utan bara en organisation.. alla förskolor jobbar på sitt sätt och alla är olika, så är nog inte just att din dotters förskola är en pysslingförskola utan kan kanske vara andra orsaker.. eller?
  • Anonym ((Emmy))

Ja det låter lite konstigt

Vi låter alla barn få komma ut i skogen.. ibland har vi blandade grupper på 1-3 åringarna och vissa dagar går 3 åringarna iväg för sig på tvärgrupp med annan avdelning. men alla barn, även 1 åringarna måste få ha gymnastik och få se något annat än gården.. prata med personalen på din förskola och ta annars upp med andra föräldrar så ni kan påverka tillsammans, annars får du ta kontakt med förskolechefen.. Låter som att dom tänkt på ett gammalmodigt sätt med att klassificera i åldersgrupper.. hoppas de löser sig

• Anonym (TS)

Jag har talat med förskolechefen och hon är väldigt noga med att berätta att detta är utarbetat och är en noga framtagen hantering och såhär är det och har alltid varit. Kom inte här och kom liksom. Alla nya idéer är ovälkommna och gillar man inte detta har man inget här att göra.

Ja, det är så jag är bemött och jag känner obehag inför detta tänkande. Hur kan man dela upp barn i genus, 6 års verksamheten är inte "genus- uppdelad".....

Anonym ((Emmy)) skrev 2008-09-05 18:14:01 följande:

Ja det låter lite konstigtVi låter alla barn få komma ut i skogen.. ibland har vi blandade grupper på 1-3 åringarna och vissa dagar går 3 åringarna iväg för sig på tvärgrupp med annan avdelning. men alla barn, även 1 åringarna måste få ha gymnastik och få se något annat än gården.. prata med personalen på din förskola och ta annars upp med andra föräldrar så ni kan påverka tillsammans, annars får du ta kontakt med förskolechefen.. Låter som att dom tänkt på ett gammalmodigt sätt med att klassificera i åldersgrupper.. hoppas de löser sig
  • Anonym ((Emmy))

Det lät trist, jag är glad att jag inte jobbar på en sån förskola där de ska vara utarbetat något sånt..

E det i stan den pysslingförskolan ligger el?

• Anonym (TS)

ja, det är det.
    Anonym ((Emmy)) skrev 2008-09-05 21:27:27 följande:

Det lät trist, jag är glad att jag inte jobbar på en sån förskola där de ska vara utarbetat något sånt..E det i stan den pysslingförskolan ligger el?
  • Anonym ((Emmy))

Har hört att de finns förskolor i stan som tror att dom är lite bättre än andra, lite privatskoleaktigt.. det är tråkigt.

Jag jobbar på pysslingförskola i solna och där har vi fria händer, har bara pysslingen som rådgivare och som ekonomiansvarig.. Vi lyssnar till föräldrarna, och har en öppen kommunikation med dom, trygga barn och trygga föräldrar..

• Anonym (TS)

ok, det betyder att jag inte ska "kasta skit" på Pysslingen då utan just på denna förskola. Men de använder hela tiden kommentaren "den här metoden är noga utvecklad hos oss i Pysslingen.....kom inte här och kom", ungefär.

Tack snälla för att du tagit din tid.

Anonym ((Emmy)) skrev 2008-09-06 16:25:51 följande:

Har hört att de finns förskolor i stan som tror att dom är lite bättre än andra, lite privatskoleaktigt.. det är tråkigt.Jag jobbar på pysslingförskola i solna och där har vi fria händer, har bara pysslingen som rådgivare och som ekonomiansvarig.. Vi lyssnar till föräldrarna, och har en öppen kommunikation med dom, trygga barn och trygga föräldrar..
  • Anonym (TS)

Följer ni läroplanen?

Är alla utbildade pedagoger eller får man titeln efter internkurs på Pysslingen?

Går ni en intärnutbildning innan ni jobbar med barnen?

• Anonym ((Emmy))

Precis som på andra förskolor så följer vi läroplanen

vi har ca hälften förskollärare och hälften barnskötare och cet är inte någon internkurs hos pysslingen.. utan vi iaf har bara pysslingen som en enkonomisk ansvarig, dom lägger sig inte i det vi arbetar med..

• Anonym (TS)

okej, men vi på vår förskola måste kalla fröknarna pedagoger. Vi får bara kalla barnen vid namn, inte använda slang eller svordomar. inte ha mobilen på innan för förskolans grindar, barnet måste byta kläder innan mat. Grupperna barnen är i delas in i mental ålder och inte biologisk.
    Gymnastik är uråldrigt och komunala daghem är mindre värda mm

Anonym ((Emmy)) skrev 2008-09-08 16:54:44 följande:

Precis som på andra förskolor så följer vi läroplanenvi har ca hälften förskollärare och hälften barnskötare och cet är inte någon internkurs hos pysslingen.. utan vi iaf har bara pysslingen som en enkonomisk ansvarig, dom lägger sig inte i det vi arbetar med..
  • Anonym ((Emmy))

Huvva, det låter verkligen som en förskola för blivande militärer!

• Noran

Vad menar du med kalla barnen vid namn? Får man inte ha smeknamn?

• Anonym (TS)

Så det har inte med Pysslingen att göra? utan det är rektorn som på egen hand bestämt detta?

Anonym ((Emmy)) skrev 2008-09-08 18:19:04 följande:

Huvva, det låter verkligen som en förskola för blivande militärer!
  • Anonym ((Emmy))

ja allt beror på vilken rektor vi har, vi har en jättebra rektor och som är öppen för alla förslag och skulle aldrig bry sig mobiler el sånt...

vi använder massor av smeknamn, mkt roligare och lättare för barnen

Svar på tråden Känns inte bra med Pysslingen!