• Anonym (tung)

Tyngdkänsla i underlivet (inte gravid) vad kan det bero på?

Ibland får jag en känsla av att underlivet liksom känns tungt.
    Det känns som när jag var höggravid och det liksom var ett tryck neråt och som att jag liksom vill knipa upp något som är påväg ut..?!

Jag är usel på knipövningar men jag kan lätt knipa av kisstrålen och för 6 månader sedan på gynbesök sa gyn att jag hade helt okej bäckenbottenmuskulatur.

Födde ett barn för 1,5 år sedan kan jag tillägga.

Undrar om någon känt samma sak eller vet vad det kan bero på?

• Svar på tråden Tyngdkänsla i underlivet (inte gravid) vad kan det bero på?
  • Menja

Framfall???

♥ (¯`°?.¸ ♥Sebastian & Melwin♥¸.?°´¯) ♥
  • Judy

Sådär kan jag också känna ibland! Jag har aldrig fött barn och har ingen aning om vad det beror på, men det känns läskigt! Ota får jag det när jag har kissat!

Man kan väl inte ha framfall om man ej fött barn?

• Anonym (tung)

Usch men framfall borde vän gyn sett för tre månader sedan?

• Anonym (sy)

Jag har likadant fött 2 barn 5 år o 1 mån

• TreSmåHjärtan

Jag får likadant, fast bara vid mens. Första dagarna av mensen känner jag mig nästan nyförlöst! Födde barn för 11 månader sen. Men den här tyngdkänslan känns mindre å mindre för varje mens tycker jag. Kanske e på väg att försvinna (hoppas!). Men jag tror att det e rätt vanligt att man kan känna så efter att ha fött barn. Om man tänker på vad som har kommit ut där nere så e det inte så konstigt... Men om man inte har fött barn å har så här så vet jag inte vad det kan bero på...

• lilla snorkfröken

Jag känner likadant nu vid min första mens efter förlossningen. (födde barn för 2 månader sedan) Blöder också rikligt. Blir bättre när jag ligger och sämre när jag sitter och går mycket. Känns som lollipopp beskriver, som nyförlöst. Men blir ju lite nojjig att det ska vara framfall?!
    Kan det vara såhär vid mens att man känner en stor tyngdkänsla, utan att det är nåt allvarligt?

• Anonym

jag har sådär dagarna innan mens och under mens... för mig är det precis som att blodet samlas där ovanför och då det väl släpper så forsar det... så jag tror det blir som en "ficka" eller nåt så att det blir tyngd så. Men har igentligen ingenaning.. har haft så sedan jag födde mitt första barn (han är 3,5 år nu).

• Elsa73

En del som har myom upplever samma känsla du talar om. Sthlms landstings vårdguide säger så här: "Kontakta en gynekologmottagning om du har tryck, tyngdkänsla eller kraftiga smärtor vid menstruation."

Även vid endometrios kan tyngdkänsla i underlivet vara ett av symptomen.

Man kan alldeles säkert känna som du/ni gör utan att det är något fel alls, men det kan ju vara värt att kolla upp också, bara för att kunna släppa det sedan liksom.

Lycka till!

• TreSmåHjärtan
    lilla snorkfröken skrev 2008-10-21 12:33:01 följande:
    Jag känner likadant nu vid min första mens efter förlossningen. (födde barn för 2 månader sedan) Blöder också rikligt. Blir bättre när jag ligger och sämre när jag sitter och går mycket. Känns som lollipopp beskriver, som nyförlöst. Men blir ju lite nojjig att det ska vara framfall?!Kan det vara såhär vid mens att man känner en stor tyngdkänsla, utan att det är nåt allvarligt?
    Eftersom du födde barn för bara 2 månader sen är det inget konstigt alls. Men om du fortsätter känna lika kraftigt tryck under mens några månader till, utan att det blir nån bättring kanske det e värt att kolla upp det. För mig har det bara blivit bättre å bättre för varje mens iaf!Glad
Svar på tråden Tyngdkänsla i underlivet (inte gravid) vad kan det bero på?