• JLS

Är min lägenhet pantsatt?

Nu känner jag mig väldigt dum men jag ska fylla i ett papper och ge till en mäklare som ska sälja vår lägenhet och en fråga lyder:

Är lägenheten pantsatt och i så fall vilken är kreditgivaren?

Jag har ju bolån på denna lägenhet hos seb, är det den lånesumman jag ska skriva eller innebär pantsättning något annat?

♥ Julia 080626 ♥
  • Svar på tråden Är min lägenhet pantsatt?
  • fruis

Ja, det är det lånet du ska uppge.

• JLS
    fruis skrev 2008-09-05 20:52:01 följande:
    Ja, det är det lånet du ska uppge.
    Tack
    ♥ Julia 080626 ♥
  • Stugmamman

Mäklaren undrar om du har lånat pengar med lägenheten som säkerhet och vilken bank su lånat hos.

• Forget Me Not
    Stugmamman skrev 2008-09-14 20:51:51 följande:
    Mäklaren undrar om du har lånat pengar med lägenheten som säkerhet och vilken bank su lånat hos.
    http://www.finansportalen.se/boendefinansiering.htm

Bostadsrätt
    Det går även att pantsätta en bostadsrätt. Detta sker genom att bostadsrättens ägare skriver under ett avtal om pantsättning. Därefter underrättar (denuntierar) kreditgivaren bostadsrättsföreningen om att pantsättning av bostadsrätten skett. För bostadsrätter finns det således inga pantbrev.

• Stugmamman

Precis som Forget Me Not skriver så finns det inga pantbrev för bostadsrätter, det är därför mäklaren måste fråga ägaren till bostadsrätten eller föreningen om lägenheten är pantsatt. Vid försäljnngen av en fastighet behöver mäklaren inte göra en sådan förfrågan eftersom alla pantbrev står noterade i lantmäteriets fastighetsdata till vilken mäklare har illgång till.

Svar på tråden Är min lägenhet pantsatt?