Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Saniis

Standardt torrfoder

Någon som har erfarenhet av Standardt torrfoder för hundar?
    Det fodret, tillsammans med fiskolja och kalk, ska tydligen vara bra för hundar som har epilepsi.
    Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Standardt torrfoder
  • Kantarellen

Standardt är nog ett bra foder för de flesta hundar, däremot skulle jag vara försiktig med att tillsätta kalk, det finns redan ganska mycket benmjöl i fodret för att balansera köttmängden. Fiskolja kan nog däremot vara bra att tillsätta, förutsatt att den inehåller e-vitamin. Om fodret är extra bra för epileptiker vet jag inte.

• Saniis

Kantarellen: Tack för ditt svar. Ska kolla upp det där med kalken.

Fler som har erfarenhet av det här fodret?

• mams84

Ger de fodret till mina hundar otroligt nöjd. Jag tillsätter endast fiskolja.
    Min äldsta hund är foder allergisk detta är de som har fungerat utmärkt

• Minilott

Min hund äter Standardt normal och det är verkligen ett superbra foder Förut sket hon jättehögar och fes illa som 17 men nu är det små. torra högar och fiser sällan... Kanon!

• Imox

mina två hundar äter det. en jackrussel o en tax.
    russeln e foderallergisk o det är toppen!
    taxen va inte planerat att han skulle äta det men han va glups som bara den på det fodret hehe brukar lyxa te det o köra varannan säck hjort o vanliga standarden.

• Saniis

Tack för era svar!
    Idag var jag iväg och köpte fodret, fiskolja och kalk. De hade bara Vild hjort normal inne, ska bli spännande och se ifall vovven gillar det eller ej. Hoppas det, för det verkar vara ett mkt bra foder.

• Imox

måste bara fråga.
    ger du extra fiskolja o kalk för epilepisn?

vovarna här tycker bättre om vilt än orginal :D

• Saniis

tattolady: Ja, jag ger fiskoljan och kalken för epilepsin. Har hört att en del hundar med epilepsi blivit hjälpta av det. Så jag hoppas att det ska funka för vår lilla hund också!

• Kantarellen

Vad är det med kalken som skulle hjälpa mot epilepsin? Är mycket tveksam mot att tillsätta extra kalk då kalk används för att balansera mot kött enkelt uttryckt, men i ett foder skall denna balansen redan finnas. Sen finns det tillstånd då kroppen kan vara hjälpt av extra kalk, men då är syra/bas balansen rubbad som vid candida tex. Extra kalk är något man framförallt tillsätter när man själv gör hundens mat och hunden inte äter tillräckligt med ben.

• Saniis

Kantarellen: Innan jag köpte kalken så kontaktade jag Standardt och frågade om det kunde bli för mycket med extra kalk. Så här svarade de:

"När det gäller att tillsätta extra kalk så är svaret : Ja & Nej

Det beror helt på vilken sorts kalk.
    Om det är syrabehandlat kalk (ex. Di- & Trikalcium) dvs så det har ombildats till vissa typer av fosfatkalker så ja. Detta har omvandlats på ett sådant sätt att allt överskott tas upp av kroppens slemhinnor och inte kan stötas ut ur kroppen. Detta gäller även mjölksyrad kalk.

Men vanligt klassiskt benmjöl eller vår typ av calciumcarbonat så är det ingen fara.
    Detta pga kroppen kan inte ta upp det den inte behöver och överskottet stöts bort och följer med avföringen. Dvs när avföringen blir extra hård och "torr" så är detta ett tydligt tecken på att kroppen inte tar upp mer.

Så att all kalk är farligt är en "myt", man måste titta på vilken SORTS kalk det gäller."

Jag får lita på att de vet vad de pratar om. Vill ju givetvis inte ge min hund något som kan vara dåligt för henne.

Svar på tråden Standardt torrfoder