• Anonym (lina)

Hur mycket orkar man??

Pluggar heltid, ca 8-17 varje vardag och för att få ekonomin att gå ihop måste jag jobba en hel del helger, jobbar då 06.45-16. Börjar känna mig helt utmattad!!
    Någon annan som har det så här? När ska jag ha tid att vila och leva lite?
    Usch, vill väl bara ha lite positiva ord just nu, sitter och har ångest över att jag måste upp 05 imorgon o jobba hela helgen, innan en ny heltidsvecka börjar.

• Svar på tråden Hur mycket orkar man??
  • Anonym

känner igen det där, har nu ett tag jobbat natt mellan ca 22-07 för att bege mig direkt till något av mina andra jobb som börjar ca 8-9 och slutar ca 15-16, åker och hämtar sonen sen väntar på att sambon kommer hem, äter lite mat och lägger mig och sover någon tim innan det är dags att börja jobba igen. Om 2 veckor så ska jag jobba 6 nätter irad plus dagtid några dagar.

det viktiga är att försöka sova/ta det lugnt så fort man får möjlighet, att våga/orka säga nej när man känner att det inte går längre.  Men sen, man orkar oftast mer än vad man tror

• Anonym

Du kan ju alltid fokusera på din utbildning och att du får tid att vila och leva när du tagit examen.
    Men om du känner att du inte orkar med att leva som du gör så kanske du ska byta till billigare boende eller försöka hitta något annat sätt att spara pengar?

Tar du studielån? I annat fall kanske det kan vara en lösning?

• Anonym

Men är det ens fysiskt möjligt att bara sova "någon timme" per dygn?

Anonym skrev 2008-09-05 21:18:25 följande:
    känner igen det där, har nu ett tag jobbat natt mellan ca 22-07 för att bege mig direkt till något av mina andra jobb som börjar ca 8-9 och slutar ca 15-16, åker och hämtar sonen sen väntar på att sambon kommer hem, äter lite mat och lägger mig och sover någon tim innan det är dags att börja jobba igen. Om 2 veckor så ska jag jobba 6 nätter irad plus dagtid några dagar. det viktiga är att försöka sova/ta det lugnt så fort man får möjlighet, att våga/orka säga nej när man känner att det inte går längre.  Men sen, man orkar oftast mer än vad man tror
  • Anonym (lina)

Har redan en hel del csn lån så vill inte ta mer, men måste väl kanske det.
    Gör inte saken bättre att jag vantrivs på jobbet. Måste försöka kolla upp något annat, när jag får tid över.

Anonym skrev 2008-09-05 21:18:57 följande:
    Du kan ju alltid fokusera på din utbildning och att du får tid att vila och leva när du tagit examen. Men om du känner att du inte orkar med att leva som du gör så kanske du ska byta till billigare boende eller försöka hitta något annat sätt att spara pengar?Tar du studielån? I annat fall kanske det kan vara en lösning?
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-09-05 21:20:24 följande:
    Men är det ens fysiskt möjligt att bara sova "någon timme" per dygn?
    det är farligt,hjärnan städar när vi sover...
  • Anonym (lina)

Oj, vilka arbetspass!

Anonym skrev 2008-09-05 21:18:25 följande:
    känner igen det där, har nu ett tag jobbat natt mellan ca 22-07 för att bege mig direkt till något av mina andra jobb som börjar ca 8-9 och slutar ca 15-16, åker och hämtar sonen sen väntar på att sambon kommer hem, äter lite mat och lägger mig och sover någon tim innan det är dags att börja jobba igen. Om 2 veckor så ska jag jobba 6 nätter irad plus dagtid några dagar. det viktiga är att försöka sova/ta det lugnt så fort man får möjlighet, att våga/orka säga nej när man känner att det inte går längre.  Men sen, man orkar oftast mer än vad man tror
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-09-05 21:24:31 följande:
    visst  är det möjligt
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-09-05 21:24:31 följande:
    ok, så för att man svarar så ska man bliuppläxad....tack för det. vissa människor behöver mindre sömn än andra. och som sagt, det gäller att sova när man kan och det här är ju inte hur länge som helst som jag jobbar så 
  • Taggtroden

Jag undrar också hur mycket en männska orkar. Pluggar också heltid (dock på distans så de timmarna tillbringar jag ofta hemma, men dock pluggandes) och jobbar mellan 25 och 50% samtidigt. Det är väldigt svårt att få ihop tid som ska räcka. Vi har inga barn, men hus och familjer som kräver en hel del tid av olika personliga orsaker.
    Det värsta är att bara för att man pluggar på distans och är hemma på dagarna så tror folk att man "bara är hemma" och fattar inte att min skola är framför datorn med högar av kurslitteratur och uppgifter att göra dagligen.
    Så ofta får man jobb eller andra som vill be om saker som ska göras på dagen.
    Jag är aldrig helt ledig någon dag från skolan eller jobbet under terminerna. Aldrig.
    Jag har haft det så i fyra år nu och känner att det här måste bli det femte och sista året. Jag orkar inte mer. Jag har inga rutiner som fungerar och både huvudet och kroppen är helt slutkörda. Hela mitt liv är ett enda kaos!
    För hoppningsvis så kommer det barn till oss nästa år så jag får vara lite mammaledig, och bara koncentrera mig på en sak ...

Men du gör det ju av samma anledning som jag, för att slippa lånen! Och av vad jag hört av andra i min närhet, så är det nog värt det! De sitter med stooora lån att betala av och kan aldrig unna sig något för alla deras pengar går till lånen!
    Jag vet att alla inte har det så, men utan lån är det mindre risk att hamna där
    Men känner du att kroppen och huvudet inte orkar längre, så försök att dra ner på jobbet för att få vara lite ledig! Försök att få lägre levnadskostnader!

• Anonym (lina)

Vet inte vad jag kan dra ner på mer. Är ensam.

Har hyra på 3400
    Räkningar ca 2000
    Mat ca 1200
    Csn (det jag har sen innan) ca 500
    Kläder/andra nödvändiga saker 500
    Övrigt 500

Känner just nu att bara jag klara denna helg, kommer jag nog säga nej till mer jobb just nu. Har sån ångest, usch.

• Taggtroden

Måste man betala tillbaka på csn fast att man pluggar?
    Jag trodde att det var något man började med när man börjar jobba?
    Åh, kanske du kan hitta något annat jobb som du själv skrev här ovan? Kanske kan du ta csn- lån tills du hittat ett annat jobb där du trivs bättre? Då känns det säkert mycket mer uthärdligt tills du är klar med studierna! Hur länge har du kvar?

• Anonym

Jag hade det så när jag plugga, när jag kände att jag inte orkade att allt kändes blä så gjorde jag saker som kosta väldigt lite typ gick och sola eller bada eller tog en latte eller något annat jag tyckte om och som inte var hemma (de få slantarna måste man unna sig i de lägena du kan jobba igen den timmen sen)de gör att man orkar en stund till för det ger en tid och reflektera i hur mycket bättre allt kommer bli, för det blir det om man bara kommer i mål. Ta man den lilla lyxen så tror jag att man kan orka mycket, mycket, länge. Jag stog ut i 5 år på så sätt.

Och ja man orkar under kortare perioder typ ett par år (den tid man studerar) att sova så lite sen kommer bakslaget då man måste sova.

• Anonym (lina)

Jag har bara denna termin kvar och sedan är jag färdig!
    Och för denna gång är min jobbhelg över, jippi.
    Jag fick inbetalningskort från csn som skulle betalas 2 ggr den här terminen, räknade ut att det blir 500 kr i snitt. Har dock inte pratat med dem om dispans när jag pluggar, kanske ska det.

Taggtroden skrev 2008-09-05 22:23:44 följande:
    Måste man betala tillbaka på csn fast att man pluggar? Jag trodde att det var något man började med när man börjar jobba? Åh, kanske du kan hitta något annat jobb som du själv skrev här ovan? Kanske kan du ta csn- lån tills du hittat ett annat jobb där du trivs bättre? Då känns det säkert mycket mer uthärdligt tills du är klar med studierna! Hur länge har du kvar?
  • Anonym (lina)

Jag får börja unna mig lite budget lyx

Anonym skrev 2008-09-05 22:45:02 följande:
    Jag hade det så när jag plugga, när jag kände att jag inte orkade att allt kändes blä så gjorde jag saker som kosta väldigt lite typ gick och sola eller bada eller tog en latte eller något annat jag tyckte om och som inte var hemma (de få slantarna måste man unna sig i de lägena du kan jobba igen den timmen sen)de gör att man orkar en stund till för det ger en tid och reflektera i hur mycket bättre allt kommer bli, för det blir det om man bara kommer i mål. Ta man den lilla lyxen så tror jag att man kan orka mycket, mycket, länge. Jag stog ut i 5 år på så sätt.Och ja man orkar under kortare perioder typ ett par år (den tid man studerar) att sova så lite sen kommer bakslaget då man måste sova.
Svar på tråden Hur mycket orkar man??