• N1an

Tänka på inför visning/flyttstyling

Vi ska om några veckor ta kontakt med mäklare för att sälja vårt radhus. Vad kan vi förberedda innan? Vad är det värt att lägga pengar på?

Det jag har fått höra sedan innan är:
    * plocka bort personliga saker såsom fotografier på familjen
    * plocka undan så att det inte är plåttrigt

• Svar på tråden Tänka på inför visning/flyttstyling
  • Rokka Jill

Jag kollade på OPRAH där han söte inredningskillen bukar vara emellanåt. HAN TYCKER TVÄRTOM när det gäller fotografier.
    Han tycker det är viktigt att förmedla en VARM känsla när man kommer in i huset.
    Med liv och glädje.
    De som har bott där ska glatt visa att de trivdes där.

Han hjälptde då ett par som inte fick sålt sitt hus.
    De hade vita väggar överallt.
    Som han gav kaffefärger, via listor och trappor.
    Sen så fyllde han en vägg med fotografier av glada skrattande barn (familjens barn då)
    De investerade mycket i växter.
    (enkla grönväxter)
    Ljusa snittblommor på bordet i fina genomskinliga glas.

Jag har varit på många husvisningar.
    Det känns trevligare när det är inrett (då får man samtidigt lite idéer...)

Däremot plotter ska väck.
    Bort med reklamblad, leksaker, kolla igenom bokhyllorna och rensa dom på alla dessa små kinderäggsfigurer eller annat smått skit som lätt samlas där.

• Tecken

Jag tycker om "inbodda" hem, dvs inte sterila och uppenbart stylade, men fotografier går fetbort. Det är psykologiskt: Om den tilltänkte köparen ser bilder av säljaren i lägenheten/huset, så blir det svårare för denne/denna att tänka sig själv där.

• N1an

Alltså:
    * gärna inrett och varmt
    * massor av blommor

• Popi

Det som är värt att lägga ner pengar o. energi på är t.ex. målarfärg ( måla över ev. oroliga tapeter eller fräscha upp ett rum, göra ett mörkt rum ljusare etc. ) och givetvis städning!
    För mycket o. för lite skämmer allt. Det skall vara lätt att gå på visning i ert hus, dörrarna skall kunna öppnas helt till varje rum, man skall kunna gå fram till fönster för att titta ut.

• CTMT

Jag är stylist och hjälpte nyligen till att styla en lägenhet inför försäljning (som gick med storvinst Glad

fotografier SKA bort. Varm och hemmaboende känsla kan man skapa ändå med hjälp av ljuslyktor och massvis med värmeljus.

- Inge plåtter... det ska vara rent och fint och smakfullt, bort med allt smått!

- Om husdjur har bott där så ska alla spår av husdjur bort, dvs. inga matskålar, leksaker, koppel, ev. kattlåda etc framme.

- Vid visning så tänd alla ljus (värmeljus och lyktor, inte långa stearinljus...)

- Vid bildtagning så ska värmeljus + lampor vara tända (taklampa ska endast vara tänd då det är allmänt dåligt lyse i en hall t.ex., annars bara golvlampor och små lampor)

- Frukt, frukt, frukt! Inger en fräsch känsla av lägenheten, så ta en stor skål och fyll den med bananer, kiwis, apelsiner, vindruvor och äpplen, färgglatt och fint!

- Om lägenheten är nymålad etc så undvik att spika upp någonting på väggen igen som bara skapar fler hål. Man kan bygga med tavlor på befintliga möbler och/eller på golv.

- Överexponera inte med blommor... det ska som sagt inte se plåttrigt ut! Ett helt fönster behöver inte fyllas med växter, det kan räcka med en enkel och stilren växt (garderobsblommor funkar alltid!) + en snygg fönsterlampa.

- Om mörka väggar finns, som en annan skrev, investera gärna i att måla över den väggen i vitt! Ljust, fräscht och STORT intryck av rummet.

Folk som kommer på visningar vill att det ska se ut som att någon bor där - men ändå inte! (jag vet, det är väldigt skumt...) Hänger det bara ett par skjortor i en garderob och står ett par skor på skohyllan så ser det t.ex. ut som att någon bor där - men ändå inte!
    Glad

Lycka till med försäljningen!

• CTMT

En sak till. Ser ett rum med inredning (typ vardagsrum med soffgrupp, bord etc) för "beige" ut, så investera i nya kuddöverdrag med en spännande accentfärg! (t.ex. ett rum är vitt, beige, brunt - ha röda kuddar i soffan!)

Ja, allt detta är kanske lite överkurs, jag jobbar mest med tömda lägenheter, där jag kan bära in vad jag vill och styla med. Men jobbar även med befintlig möblering som kan "piffas" upp! Gör det bästa av det ni har och piffa isåfall upp med färger och ljus!

Svar på tråden Tänka på inför visning/flyttstyling