Polisanmäla barnmisshandel i efterhand...
för nästan precis ett år sedan (1/9 förra året, minns det hur väl som helst...) gick min snart f d man långt över gränsen när han blev arg på min då 7-årige son. pojken sprakade omkull en cementurna för blommor, den var dock tom vid tillfället, och ville inte ställa upp den, så där lite trotsigt som barn ju gör titt som tätt. jag var fortfarande kvar inne då detta hände. när jag kom ut står min son med händerna för munnen och gråter, blodet rinner mellan hans fingrar och ner på marken, det är även blod på urnan... det framkommer då att karln tryckt ner huvudet på min son i urnan och liksom försökt bända upp den med hjälp av min sons kropp och huvud. min son fick senare på kvällen visa mig med en nalle hur det gått till, tre gånger hade han bänt med pojken innan krukan stod upp och då var hans läpp spräckt på tre ställen.
det hade tidigare varit nära att han gjort illa mina barn vid flera tillfällen, men inget allvarligt hade hänt. jag hade dock hotat karln med att jag skulle polisanmäla om/när det händer något. men när det nu gjorde det blev jag bara helt handlingsförlamad och rädd, jag levde som i ett vacuum flera veckor efteråt, för att i december gå in i en djup depression och panikångest. jag fick då hjälp för detta och har mått bättre o bättre. så pass bra att jag i sommar tagit ut skilsmässa och nu bara väntar på att han ska flytta ifrån oss.
jag har tänkt en del på det här med polisanmälan, som jag (tyvärr) inte gjorde då. jag var samtidigt rädd för vad han skulle göra om jag anmälde. nu känner jag mig dock starkare och skulle våga anmäla, han är ju snart här ifrån. jag tog i alla fall några bilder på skadorna, så bildbevis finns. men är det någon som vet hur stora chanser det är att han skulle bli dömd för detta om jag anmäler nu, ett år senare...? jag kan även ta upp alla de gånger han ryckt dem i håret, knuffat dem eller hållt fast dem och plötsligt bara släppt så de flygit som en lite vante i golvet/väggen/in i möbler... detta har jag ju inga bildbevis på, men både jag och barnen (nu 8 och 9½ år) kan ju vittna om allt detta... sen tillkommer psykiska kränkningar mot dem, vet inte om det är straffbart.
jag har nämnt till honom om ev anmälan, men han är inte ett dugg orolig eller rädd för att det skulle få några konsekvenser, han menar på att "det är ju ingenting", han anser inte att han gjort något större fel.
nån som har nån aning om hur polis och tingsrätt skulle bedöma en sån här sak?! karln menar att våld mot ett barn döms på samma sätt som samma våld mot en vuxen, han menar att han skulle inte bli åtalad om han stoppat en vuxen persom i en kruka, men jag tror inte på att det döms lika. tycker att man måste se till barnens underläge, jag menar, hur skulle min 7-åriga son, 125 cm 25 kg, kunna ha något att sätta emot en 37-årig arg man på 188 cm och 85 kg...?!