• kronanskvinna

Hur mycket väger eran 2-månaders pojk?

Hur mycket ska en kille på 8 veckor väga? Tycker våran Liam är väldigt liten för o vara så gammal, han väger 4140 och var den 080819 54 lång, och nu sist mätte vi huvudet till 37 cm men tog ej längden..

Hur mycket väger era barn?

Kram Angelica

• Svar på tråden Hur mycket väger eran 2-månaders pojk?
  • Mickis74

Vår grabb vägde 6945 g och var 62,5 cm lång...

• kronanskvinna
    Svar på #1
    aha okej, vad är normalt för en 2 månaders & väga? Det skilde ju lite på dom :) Men ett riktigt sött barn har du iaf :D
  • Mickis74

Vet inte vad som är normalt...mycket beror ju på vad barnet väger från början också. Vår yngsta vägde 4.145 g o var 53 lång när han tittade ut.

Tack för komplimangen till sonen

• StaffenAssar

Min lille väger 4700 och är 57 lång, kommer inte ihåg huvudmåttet. Men han vägde 3310 och var 49 lång när han föddes, så han följer sin kurva perfekt. Din lille kanske inte heller var så stor från början? Storebror däremot vägde drygt 6000 när han var 2 månader, men han vägde 4050 från början så det är ju bara naturligt...
    Kanske föddes han några dagar före bf också? Min lille kom 10 dagar före så det är ju också en anledning...
    Äsch, så länge han växer och äter så är det ju ingen fara!

• Blue Bear

På 2-mån kollen var han 62cm ch vägde 6,6 kg.. Big Boy
    När han föddes var han 4250gr och 54 cm lång.. överburen med 14 dagar

***Adi 080626 - alldeles underbar!***
  • Lilith74

arvid är 2 mån nästa vecka, 63 lång, 7100 gram.

• smulan5

Vide vägde 6200 g o var 61 cm så jag tycker att din kille låter väldigt liten.

• Labrat

Min lilla klump vägde 7,5kg o var 62cm lång... så det kan ju skilja en del

• jempan83

våran kille är åxå stor, 6660g och 62cm lång.

• caspersmamma 08

när Casper var 7v vägde han 4220g och var 55cm och 37,5 i huvud
    när han föddes vägde han 3630 och var 51cm 0ch 35 i huvud

• Majsan71

Albin vägde 4640 g och 55 cm med huvudomfång på 38,7 cm. Vid födelsen 3345g, 48 cm och 35 runt huvudet.

• Majsan71

Ska tillägga att jag tycker att din son verkar vara precis lagom

Men du undrar ju vad som är normalt så jag kopierar följande från growingpeople:

Vikt, längd och huvudomfång
    Nu växer ditt barn snabbt.

Kom ihåg!
    Vikt, längd och huvudomfång varierar mycket från barn till barn.

En del finns på nedre delen av det normala variationsområdet och väger knappa 4 kg vid 2 månads ålder, en del i mitten och väger 5 kg och en del i den övre delen och väger dryga 6 kg. Vad ditt barn väger är dock av mindre betydelse, det viktigaste är att han eller hon växer och ökar i vikt längs sin tillväxtkanal. Samma resonemang gäller för längden och huvudets tillväxt

Det är viktigt att veta att barnets viktökning aldrig går längs en jämn kurva. Väger du barnet ofta kan du uppleva att ditt barn står stilla i vikt några dagar eller kanske minskar något för att sen öka igen. Att väga barnet ofta stressar dig därför i onödan, mår barnet bra, äter vad han eller hon ska så behöver du inte väga mer än en gång i månaden.

Under den kommande månaden ökar barnen cirka 800 g och växer omkring 3 cm.

Länk: www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

• Chezza

min pojke väger 6020 å är 54 lång...
    hans syster (tvillingar) är 54 lång å väger 4820

är detta "normalt"

• kronanskvinna

Tack för alla svar :) hihi ja han växer ju, så det är nog ingen fara med honom.. Bara fick för mej det, för att alla kompisars barn har vart så "stora" vid 2 månader.. Men han är helt perfekt för mej, det går ju uppåt o inte neråt :) hihi

Hade gött allesammans o hoppas det går bra med alla er bebisar :)

Svar på tråden Hur mycket väger eran 2-månaders pojk?