• Polly S

era bästa recept på bulgursallad?

hej!
    ska ha ca 10 gäster över om några helger och tänkte att bulgursallad (som går att förbereda innan) vore bra till huvudrätten (lutar åt kyckling & quorn).
    dela med er av era bästa recept är ni bussiga!
    tack på förhand!

• Svar på tråden era bästa recept på bulgursallad?
  • Renoveringsobjekt

Jag brukar blanda bulgur (eller välsköljd och kokt quinoa som jag tycker är godare) med svarta oliver, fetaost i kuber, halverade coctailtomater och avocado i bitar. Jag kryddar med en klippt persilja och en vinegrette gjord av olivolja, salt, svartpeppar, pressad vitlöksklyfta, pressad citron). Du kan byta ut avocado mot gurka i kuber istället (man halvera gurkan på längden och skrapa ur de mjuka kärnorna med sked innan du börjar tärna gurkan så blir inte salladen så vattning).

• Polly S

tack! ska testa recept i veckan!

• UmmAlina

Ohh jag vet den perfekta salladen med bulgur.. den är riktigt god som tillbehör till kött/kyckling. Gott till är egengjord tzatziki

Tabbouleh:
    250 g bulgur
    4 tomater
    1 dl strimlad bladpersilja
    0.5 dl strimlad mynta ( om man tycker om) jag brukar dock aldrig ha mynta i min tabbouleh
    1 vitlöksklyfta, pressad
    saften av 1 citron
    salt
    svartpeppar

• Polly S

UmmAlina, det lät jättegott! tack!
    serveras den kall?

• UmmAlina

Ja den ska serveras kall så man ska låta bulguren svalna, och om man vill förbereda den så är det bäst om man häller på citronsaften sist så salladen inte blir så "hängig" kan man säga så? hahaha

• LiW

jag har hellre i färsk koriander i min tabbouleh än mynta. Ger fräsch smak.
    Går också bra att ersätta tomaterna med gurka och avokado (om man inte tål tomater tex)

• UmmAlina
    LiW skrev 2008-09-07 11:03:01 följande:
    jag har hellre i färsk koriander i min tabbouleh än mynta. Ger fräsch smak. Går också bra att ersätta tomaterna med gurka och avokado (om man inte tål tomater tex)
    Jag brukar inte ha mynta i heller, gillar inte örter så mycket. Och tycker att det blir riktigt bra utan.
Svar på tråden era bästa recept på bulgursallad?