• Fjärilen

Var är bäst i Egypten, Hurghada eller El Gouna?

I höst ska jag resa bort med familjen, alla är vuxna.

Är det någon om vart i Hurghada eller El Gouna som kan säga vilket som är bäst?
    Har förstått att det sistnämnda är mer uppbyggt för turister och mycket finare? Men är det ok att bo i H eller är det för stökigt?

Tipsa gärna om bra hotell

• Svar på tråden Var är bäst i Egypten, Hurghada eller El Gouna?
  • LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Jag har varit i både Hurghada(2001) och El Gouna(2005).
    Både jag och min sambo tyckte att Hurghada var skit, finns inget och göra. Iof finns inte mycket mer och göra i El Gouna heller, men det är mycket finare.
    Dessa båda städer ska man åka till ifall man enbart vill sola och bada, för shopping finns inte.

Jag rekommenderar El Gouna, Hotell Three Corner (All Inclusive) *kanon ställe*

• micki

EL GOUNA!!! flredrar oxå three corners helst rihana.

hurghada tycker jag är väldigt charmigt med sitt stök och det vilda livet men el gouna är ju den bästa semesterorten absolut!
    Men jösses shopping finns ju massor! speciellt i hurghada! enormt utbud. jag själv bor i hurghada delvis.

• LiNdA med SaBiNa o JoPPe

VA?! I ElGouna fanns inget och köpa ju, möjligtvis nån t-shirt. Nu var ju jag i Hurghada 2001....så jag vet ju inte vad som finns nu. Men när vi va där fanns ju bara en grönsaks marknad typ....och lite cafeér där dom satt och rökte vattenpipa

• Fjärilen

Okey lite skilda uppfattningar men verkar ändå som El Gouna är bätrre, men även mycket dyrare!!

Ingen som bott på Mövenpick eller Arabia/Bel Air?

• micki

jo det finns allt saker att köpa i el gouna. var där sist förra veckan :D men inte så himla stort utbud kan jag erkänna :) Om jag var som du (Fjärilen) så skulle jag inte ta arabia/bel air då det ligger i hurghada vid en lite större väg. jag brukar hålla till omkring däråt när jag är nere och jag tycker det är charmigt men speciellt semestervänligt tycker jag inte att det är.

ta el gouna men shoppa i hurghada skulle jag säga.

• micki

förresten Linda med sabina o joppe - jag reser till egypten bla el gouna (dock utan hotell) 2 ggr om året i stort sätt och varje gång är det något nytt. man känne rinte alltid igen sig fast man var där bara 6 månader innan. de bygger och fixar hela dagarna så det är inte konstigt att det var lite 2001 men när jag kom 2002 för första gången så fanns det ganska mycket redan. nu finns det tom marina och golfbanor osv..
    Du får resa ner igen och kolla läget, jättevackert där nere nu :D

• ymmmi

El gouna är mycket dyrare än hurghada är(dubbelt så dyrare). El gouna är mera en golf stad och är mycket konstgjort där. Men det är väldigt fint, INte mycket att göra där om man inte spelar golf då.
    Nej det finns inte mycket att shoppa där, eller jo turist saker som tex papyrus, handukar till bra pris och kvalitet, t skirts med tryck på, parfym mm
    Men inte direkt några märkes kläder, finns någon enstaka butik.

Men nog finns det affärer så att säga.

Men det finns fler discotek,caffe shop i hurghada.

Det är så att säga olika, om man vill så kan man ta en buss mellan hurghada och El gouna som kostar 5 Le för tursiter och 2.50 för vi som bor där nere.

Micki... Det finns inte direkt mycket kläder att köpa där nere ifall man inte vill ha turist kläder med reklam på för oss kvinnor iaf...
    Fast dom har öppnat en ny klädes affär bakom macdonalds finna kläder men dyra för en som bor där nere.
    IOf det finns ju några stycken klädes butiker men inte så mycket så att man hittar något..

• Fjärilen

micki, perfekt att du bor där titt som tätt. När man läser i katalogen så tror man ju inte att Bel Air ligger precis vid en stor väg....

Nackdelen är att det blir drygt 10 000 kr dyrare att bo i El gouna för en familj på 5...

• tyla

sharm el sheik!
    men det var ju inget alternativ..

har varit i sharm och hurghada.
    gillade sharm, hatade hurghada! Enbart turister där och inget normalt folkliv.

• ymmmi

Ett tips också är att inte åka i november,december,januari, februari om man ska till el gouna. Det är kallt, blåser kallare där än i hurghada.

Svar på tråden Var är bäst i Egypten, Hurghada eller El Gouna?