• Prettyblueeyes

Litet sf-mått liten eller normalstor bebis? Nyfiken

Är nyfiken på hur stora era bebisar blivit eller blivit uppskattade till om ni haft litet sf-mått. Mitt har legat på 23 cm i vecka 26+0 och 25 cm i vecka 29+3 så ligger under normalkurvan. Ska mäta magen igen på onsdag och så ska det bli spännade att se hur mycket jag vuxit. Alla tycker jag har så himla stor mage, fast jag håller inte riktigt med :) Är inte orolig över lillan för kurvan går ju uppåt bara nyfiken på vad vi har att vänta oss :)

• Svar på tråden Litet sf-mått liten eller normalstor bebis? Nyfiken
  • drömhus

Min kusins fru gick upp 4 kg och hade liten mage. Var på ett TV UL och höll på att bli skickad på ett till men hon sa ifrån. Ut kom en normal bebbe på över 3 kg.

• snappi81

Jag låg oxå lågt på min kurva och bm sa att det här blir en liten bebis, my ass att det blev v 34 vägde han 2600g med andra ord över det normala och när han föddes 38+0 3730g så så lite va han inte!

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Prettyblueeyes

Jo min bm sa också att min lilla tjej skulle bli liten men mycket hinner hända innan det är dags för henne att kika ut :D

• Michisen

Jag hade SF-mått 32 i vecka 38 och fick tillväxt-UL på en gång. Tre kilo bebis låg därinne och gonade sig... *s*
    Har gått ett par veckor till nu, tror inte att mitt SF-mått ökat så mycket på de två veckorna, men bebisen mår ju fint i alla fall och är normalstor.

• TuvaLi

Har SF mått 33 cm nu i v. 39 ligger lite under medelkurvan å har fått höra att det är en alldeles normalstor bebis... förra sonen låg ungefär lika på kurvan o vägde 3740 när han kom, Inte tycker jag att han var stor inte. Liten å nätt å är fortfarande liten å nätt. Har väl just passerat 10 kg nu vid dryga 1½ år...

har 9 dgr kvar till bf BTW

• hunybany

Hehe nu vart jag lite skrämd :P

I v 36+2 låg mitt SF mått på 36 cm.. Alla säger att jag har en så stor mage och undrar om det inte är två där inne..
    Det har ju iaf inte visat sig på något av UL.

Tänk om jag får en jätte stor bebis då..
    Eftersom era ändå var så stora.

• TuvaLi

Sf måttet har ingenting med storleken på bebis å göra, man kan lika gärna få en stor bebis med litet sf mått som en liten bebbe med stort. Det som är viktigt är att sf måttet ökar för varje besök!

• lia79

mitt sf mått låg på 30 och båda mina söner har varit små william vägde 2605g och jonathan 2740g

mamma till william och Jonathan
  • pingela77

Hade visserligen ett ganska normalt sf mått fast lite lägre men en liten magen enligt de flesta. Tandläkarn såg inte att jag var gravid i v.36. Lill tjejen vägde över 4 kg.
    Denna mage är ännu mindre och denna bebbe låg på -8% på tillväxtkurvan.
    Tror det beror på att jag har fått jaga stora syster som en galning
    Tror inte sf måttet har med stoleken på barnet att göra alls. Kan ju vara massa fostervatten, fett, eller hur kroppen är byggd att göra.

• TuvaLi

ja för jag fråga min BM sist jag va där. Och hon sa att det inte hade nåt med stl att göra. Utan att man vill se att det ökar hela tiden.

• IVFmamma

Jag hade nu senast 32 i SFmått var då i v.33(32+4) och har bara legat över medellinjen eller precis på medel men vi har gjort 2 tillväxtUL då på det enda visade det sig att bebisen vägde -27% och på det andra -13% så om det inte växer på sig så blir det oxå en liten bebis. Så jag tror inte SFmåttet har med storleken på bebisen..

• Seven of Nine

Jag gick precis in i v. 40 (6 dagar kvar till förlossning). Besökte barnmorskan nu på morgonen och fick då veta att mitt SF-mått ligger på 33. Eftersom barnet växt konstant och nu är fixerad (vilket gör att värdet ofta blir något lägre, eftersom barnet sjunkit ned) så är min BM inte orolig alls. Hon försökte uppskatta hur mycket den lille krabaten därinne kunde väga. Hon gissar på cirka 3000g. Eftersom jag själv inte har så hemskt stor kroppshydda vore det nästan skönt om barnet inte blir sådär väldans mycket större.

• Sunshine78

Hade SF-mått 33 cm i v.39 och ut kom en bebis på 4180 gram!!

• Sunshine78

Kan tillägga att min BM trodde han skulle väga runt 3 kilo..

• Rulltrappa

hade ett litet mått förra gången och fick gå på ett par tillväxtultraljud. fick en normalstor bebis, 3290 gram född 41+2.

Svar på tråden Litet sf-mått liten eller normalstor bebis? Nyfiken