• ajmi

Farligt att bära på första barnet när gravid med andra?

Jag är just ni i vecka 4+2 ca, och har en son på 3 år. Det blir ju att jag bär på honom fram o tillbaks från bilen ibland, eller när han är ledsen o så....ja ni vet...

Min undran är om det är farligt att bära o ta i när man är gravid...kan det framkalla missfall?

Hade för ett par år sen ett missfall i v.11, så är sååå orolig att det ska hända igen....fick för mig att det var för att jag gick runt o bar på lillkillen...

• Svar på tråden Farligt att bära på första barnet när gravid med andra?
  • Tjej 83

vet inte. inte hänt mig iaf, jag jobbade på dagis när jag var gravid, både med första o andra barnet.
    bar tunga kassar fån ica, renoverat huset osv.

men visst alla är ju olika..
    ta han i handen o gå in med han o trösta han/krama han i soffan inne så bär du inte på han, om det skulle va lättare så du inte är så orolig.
    för att stressa och vara orolig kan väl med skada? eller har jag fel??

lycka till iaf. mysigt o va gravid..

• Sweetangel78

Jag har burit på min gosse under hela min graviditet.. inget som helst problem. Bara att man får lyssan på kroppen i fall du känner att detta orkar jag inte just nu då får du ju sätta dig ner och vila och ta nya tag igen sen. Detta är visserligen senare i graviditeten. Visst man ska ju inte slita ut sig så man får ont och finns mannen i närheten så kan ju faktiskt han hjäpa då det är tungt.
    Bär på ... det gjorde jag.. vem skulle annars burit lillen
    Stress och oro är värre för barnet i magen!!

• Altariel

Jag är gravid med vårt 3e barn.

Bär både 4a åringen ibland och 1½ åringen och är i vecka 18+6 idag.
    När lillan va i magen barn jag sonen och det gick bra.

Så länge jag känner att det går bra så kommer jag fortsätta, sen lär väl foglossning osv sätta stopp för det en vacker dag - men kan inte tänka mig att det skulle orsaka MF.

• ajmi

Det låter skönt att ni burit en hel del o att det inte varit så farligt! Tack för era svar!

Ska istället tänka på att inte stressa upp mig så mycket...jag är rätt bra på det känner jag..hmm... O d e ju inte så bra....

Nä, från o med nu ska jag tänka lite mer på mig själv o försöka vara lika harmonisk som vid första graviditeten! :)

Kram på er*

• FrökenBokmal

Eftersom vår son inte går än och kommer att vara 15 mån när han blir storebror så frågade jag barnmorskan under inskrivningen och då sade hon att:
    - en bebis som "sitter fast" sitter fast (dvs man får inte missfall för det)
    - att man ska vara mån om rygg och ben mm och bära på rätt sätt (men det ska man väl alltid?)
    - man ska lyssna på kroppen (man är väl gravid och gör det ändå?)

+jag hade inga problem under förra grav, det är kanske annorlunda om man dragits med foglossningar mm.

Lycka till!

• ke chara

även jag bär av & till mitt busfrö, på dryga 15 kg, och har gjort så genom hela grav utan problem - är nu i v 28. dessutom har jag ett jobb som bla innebär en hel del lyft, vissa arbetspass runt 500 - 600 kg totalt. så ett barn ska vara lugnt!

Svar på tråden Farligt att bära på första barnet när gravid med andra?