• Anonym (Villrådig)

Ni kvinnor som har steriliserat er - ett par frågor

Jag har funderingar på sterilisering. Jag känner att jag är klar med barnalstrandet, jag har passerat 36 i år, p-piller mår jag dåligt av, kondom är inte med på kartan och jag har spiral nu som inte heller är supernice. Har fått en ruskig PMS trots 25 år med mens och jag har aldrig varit med om maken till PMS. Blöder som en gris vid mens och ägglossningen liknas vid värkar.
    I veckan sökte jag hos BM för detta och vi pratade sterilisering. Hon berättade om någon ny metod där de gick in vaginalt och upp i äggledarna där de satte in någon plastkapsel som förstör äggledarna under 3 månaders tid, en metod som inte krävde något kirurgiskt ingrepp. Någon som har provat denna metod? Och hur upplevdes det?

Sen är man ju så korkad så man dryftar lite funderingar med lilla mamma, och hon satte hovarna i backen med en gång för att knipsa ledningarna. Hon påstod att om man steriliserade sig så hamnade man mer eller mindre i klimakteriet, mensen försvinner, svallningar, rubbning i hormonerna och allt det där. Det sa min BM inget om, och jag kunde inte käfta emot mamma utan någon info bakom mig. Så hur ligger den biten till i sanning? Hur är verklighetens fakta?
    Ja visst, visst kan mannen i familjen knipsa ledningarna också. Men när han inte får tummen ur o dessutom väntar på en remiss till kirurgen för en svårbedömd pungkula så kan jag inte tjata på honom, och jag hoppas på att min urjävliga menscykel som har florerat över ett halvår nu kan påverkas av en sterilisering på ett positivt sätt.

Tacksam för svar om självupplevda steriliseringar!

• Svar på tråden Ni kvinnor som har steriliserat er - ett par frågor
  • Anonym (mamma)

Jag steriliserade mig för 2 1/2 år sen. De gjorde på det vanliga sättet, alltså knipsade av äggledarna. Det enda problemet efteråt var att jag hade rejält ont i kroppen dagen efter, tydligen en vanlig bibverkan av gasen de spänner ut buken med under ingreppet. Dag två efteråt mådde jag bra igen. Mensen försvinner INTE om man knipsar äggledarna. För att den ska försvinna krävs att man slutar att producera ägg, och de bildas ju i äggstockarna precis som vanligt. Skillnaden är att de inte kan ta sig till livmodern då vägen dit är stängd då man knipsat äggledarna. Istället så tar sig äggen ut i bukhålan där de fölrsvinner.
    Tycker att jag haft bara fördelar av steriliseringen. Klarar inte av att äta p-piller, mår inte bra av dem så detta var det bästa när jag fött barn klart. Det var efter mitt fjärde barn jag gjorde detta. Lycka till!

• Anonym

Jag har steriliserat mig.Och de gjorde jag 94.Och då hade jag fött 3 barn.Och tyckte att de räckte med dom.Sen vill man ju gärna ha fler barn.men man blir ju äldre dumt nog.Och dom gjorde en vanlig sterilisering på mig.Och min mens är borta.Den har den varit nu i 5 årOch jag mår hur bra som helst.Ingen svallningar alls.Så det har jag inte ångrat mig.

• Cecese

Vet inget om den nya metoden så där har jag inget svar. Jag vet dock att man hamnar inte i klimakteriet bara för att man steriliserar sig. Man har fortfarande mens, ägglossning och alla hormoner fungerar som dom ska. Det enda man har gjort är att stänga av vägen så ägget inte kan komma ner i livmodern och spermier kan inte komma upp i äggledaren. Man mår precis som man gör som osteriliserad och slipper alla biverkningar av hormonella preventivmedel.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Anonym ("knipsad)

Man hamnar inte i klimateriet, man har fortfarande mens, inga svallningar eller hormonrubbningar! Allt förblir som vanlig förutom att man inte kan bli gravid. Är dock steriliserad på det "gamla hederliga" sätter och vet inget alls om någon ny metod.
    Det bästa jag gjort när jag ansåg jag var färdig med barna alstrandet: inget trassel med piller eller nått annat.

• Anonym (Villrådig)

Tack för alla svar. Det känns SKÖNT att höra att min mamma har fått fel uppfattning om sterilisering, vad som händer i kroppen efteråt. Någon behöver uppdatera sin info

Känner mig bara än mer övertygad om att jag ska genomföra det om inte min man hinner före med sin remiss. Min BM har skickat remiss för ultraljud för att se om jag har något annat som spökar fram mina besvär, och även en ansökan om sterilisering. Det är just den här nya metoden som jag är lite nyfiken på. Om de gör titthål och blåser upp buken, blir man kvar länge på sjukhuset? Jag har två barn under 4 år hemma och jag vill ju inte vara ifrån dom, plus att jag är lite bekymrad för hur man klarar av vardagen med dom om man gör en op. Hur mycket besvär man har efteråt för att funka normalt, d.v.s.

• Anonym ("knipsad)

Görs med "dag kirurgi" dvs du går hemma samma dag. Man är ju uppblåst och har lite ont men inte värre att man funkar. Uppblåstheten försvinner efter någon dag. Man är lite seg och konstig i och med att man varit sövd när man kommer hem bara.

Svar på tråden Ni kvinnor som har steriliserat er - ett par frågor