Osjälvständig personlighetsstörning
Finns det någon mer här som har osjälvständig personlighetsstörning? Skulle vara skönt att ha nån att utbyta erfarenheter med.
Finns det någon mer här som har osjälvständig personlighetsstörning? Skulle vara skönt att ha nån att utbyta erfarenheter med.
vad för störning menar du?
"En person med osjälvständig personlighetsstörning uppvisar ett starkt beroende av andra människor och ett behov av att vara andra till lags. De åsidosätter sina egna behov och önskningar och fokuserar istället på andra människor, eftersom de är rädda för att avvisas eller bli övergivna. Deras svårigheter gör att de inte klarar av att fatta vardagliga beslut.
Osjälvständig personlighetsstörning är vanligare bland kvinnor än bland män."
är du utredd för något?
Ja jag har den diagnosen.
jaha, okej. jag är själv likadan men det lutar åt ADHD/Asp. jag är som en tornado när det gäller att hjälpa andra och struntar helt i mig själv. sen blir jag superarg och besviken när inte andra är sånna mot mig som jag är mot dom.
Hmm ja det känner jag verkligen igen. Är precis likadan. Har varit på en del utredningar, men de har aldrig nämt ADHD eller aspbergers.
ok. jag väntar på utredning men vet inte vad jag har. hur är du mer? hur gammal är du?
Tycker att det låter som en typisk kvinnogrej att vara så - men *självklart* ska det inte då skyllas på dem som ju utnyttjar personen, utan det är den som är generös som får skit och som får en diagnos!?
Ja har tvångssyndrom oxå. Tvättar mig mycket och sånt, men det har jag fått hjälp med och det stör mig inte så mycket. Det är det här andra som är jobbigt tycker jag och det får jag ingen hjälp för. Verkar inte som det är nåt att tag i enligt dem. Jag har väldigt dåligt självförtroende. Gör allt för att omgivningen ska tycka om mig. Är 30 år. Du då?
Hoppas det går bra på din utredning och att du får bra hjälp. Själv tyckte jag det var lite jobbigt med en diagnos, men jag antar att det är bra så att man kan ta tag i det.
Förstår inte riktigt vad du menar tror jag. Handlar inte direkt om att vara generös, det var bara en kort förklaring. Finns en massa saker att bocka av för att ha den diagnosen. Det är väl ungefär som alla psykiska problem. Alla har lite av de dragen, men endel har väldigt många och de påverkar vardagen mycket. Så är det för mig.