• Armani

Telia Digitaltv- Får inte internet och tv att funka samtidigt!

Vi har precis skaffat digitaltv från Telia och fick då med ett modem i paketet, men iom att vi har trådlöst internet här hemma så behöver vi ha en router, inga problem enligt Telia- bara att koppla ihop modemet och routern. Men hur vi än vrider och vänder på det så får vi det ändå inte att funka, alltså tv och internet går inte att köra samtidigt men inga problem var för sig.

Någon vänlig själ som är kunnig och som vill hjälpa?? Please

V. 36 (¯`°?.¸ ღBF 081007ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Telia Digitaltv- Får inte internet och tv att funka samtidigt!
  • inze

Men de borde väl inte påverka varandra tycker jag. Internet har ju ett uttag dit man kopplar routern och TV-burken kopplar man in på sitt uttag i modemet. Vi har i alla fall aldrig haft nåt problem. Hur menar du att antingen det ena eller andra fungerar? Vilket stänger av det andra menar du? Slutar Internet fungera när du kör igång TV-boxen? Eller fungerar bara TV:n när du har datorn avstängd?

• Armani
    inze skrev 2008-09-06 23:02:45 följande:
    Men de borde väl inte påverka varandra tycker jag. Internet har ju ett uttag dit man kopplar routern och TV-burken kopplar man in på sitt uttag i modemet. Vi har i alla fall aldrig haft nåt problem. Hur menar du att antingen det ena eller andra fungerar? Vilket stänger av det andra menar du? Slutar Internet fungera när du kör igång TV-boxen? Eller fungerar bara TV:n när du har datorn avstängd?
    Digitaltv´n går ju via internet så det går ju en DSL-kabel mellan modemet och jacket. Enligt killen på Telia som vi pratade med idag så ska vi kunna ta en annan DSL-kabel mellan DSL-porten i routern till port 1 i modemet men det funkar inte, tv´n funkar men inte internet. Vill vi gå in på internet så måste vi flytta över DSL-kabeln som går mellan modemet och väggen till routern och då funkar ju inte tv-kanalerna ist Fundersam

Förstår du hur jag menar?
  • inze

Jag vet inte riktigt om jag förstår hur du menar men du ska ju ha en modemkabel från jacket till modemet. Sen ska du koppla in en nätverkskabel mellan uttag 1 på modemet till routern och en annan nätverkskabel från uttag 2 på modemet till TV-boxen. Är det så du har kopplat?

Finns ju bra beskrivet här:
    http://www.telia.se/files/TeliaDigiTV_InstHandbWEBB_0804.pdf
    på sid 3

• Armani
    inze skrev 2008-09-06 23:31:46 följande:
    Jag vet inte riktigt om jag förstår hur du menar men du ska ju ha en modemkabel från jacket till modemet. Sen ska du koppla in en nätverkskabel mellan uttag 1 på modemet till routern och en annan nätverkskabel från uttag 2 på modemet till TV-boxen. Är det så du har kopplat?Finns ju bra beskrivet här:www.telia.se/files/TeliaDigiTV_InstHandbWEBB_...på sid 3
    Ok... Kanske är det där felet ligger, att vi kopplat en modemkabel mellan routern och modemet för resten av det du beskriver har vi gjort. Ska genast prova.
  • inze
    Armani skrev 2008-09-06 23:34:40 följande:
    Ok... Kanske är det där felet ligger, att vi kopplat en modemkabel mellan routern och modemet för resten av det du beskriver har vi gjort. Ska genast prova.
    Har ni en router med inbyggt ADSL-modem? Kanske strular att koppla ett modem till ett annat?
  • Armani
    inze skrev 2008-09-06 23:42:42 följande:
    Har ni en router med inbyggt ADSL-modem? Kanske strular att koppla ett modem till ett annat?
    Vi har en sån här router www.telia.se/foretag/katalog/VisaProdukt.do

Provade nu att koppla ihop med en nätverkskabel men den är ju för stor för att kunna komma in i DSL-porten i routern.
  • Armani
    Armani skrev 2008-09-06 23:51:04 följande:
    Vi har en sån här router www.telia.se/foretag/katalog/VisaProdukt.do Provade nu att koppla ihop med en nätverkskabel men den är ju för stor för att kunna komma in i DSL-porten i routern.
    Ser att länken inte funkar
    Routern heter iaf ZyXEL Prestige 660HW, kanske inte säger dig så mycket men... Modemet som vi fick med TV-paketet är en ZyXEL Prestige 660H Triple Play och enligt produktbeskrivningen ska det gå att ansluta till en router.
  • inze

Ja det verkar ju vara en router med inbyggt ADSL-modem och då kanske det är svårt att få det att fungera.

En vanlig router har ju så att man kan koppla en nätverkskabel mellan den och modmet.

• Armani
    inze skrev 2008-09-07 00:20:15 följande:
    Ja det verkar ju vara en router med inbyggt ADSL-modem och då kanske det är svårt att få det att fungera.En vanlig router har ju så att man kan koppla en nätverkskabel mellan den och modmet.
    Om jag ska få in en nätverkskabel mellan båda så måste den isf gå in i nån av dom numrerade portarna, den är för stor för DSL-ingången på både routern och modemet.
  • inze

Ska det fungera behöver du ha ett uttag som heter WAN (för ingående signal från modmet). De numrerade uttagen är ju utgående från routern. Tyvärr tror jag inte din router kan fungera ihop med Teliamodemet. Det är väl också så att man behöver just det för digitalTV:n.

Men routrar kostar ju som tur är inte så mycket numera. Vi har en Belkinrouter som verkar kosta 299:-- på El-giganten nu (Vi köpte den för 600:- i vintras).

• Myten

Du kan inte använda en Zyxel 660HW tillsammans med Telia Digital-TV, utan du måste använda din 660H ihop med en fristående router. På 660H har du 4 olika portar, en för internet, en för digital-tv, en för ip-telefoni och en för framtida tjänster. På 660HW har du 4 portar, samtliga för internet och ingen för digital-tv.

• Armani
    inze skrev 2008-09-07 00:38:26 följande:
    Ska det fungera behöver du ha ett uttag som heter WAN (för ingående signal från modmet). De numrerade uttagen är ju utgående från routern. Tyvärr tror jag inte din router kan fungera ihop med Teliamodemet. Det är väl också så att man behöver just det för digitalTV:n.Men routrar kostar ju som tur är inte så mycket numera. Vi har en Belkinrouter som verkar kosta 299:-- på El-giganten nu (Vi köpte den för 600:- i vintras).
    Myten skrev 2008-09-07 01:59:27 följande:
    Du kan inte använda en Zyxel 660HW tillsammans med Telia Digital-TV, utan du måste använda din 660H ihop med en fristående router. På 660H har du 4 olika portar, en för internet, en för digital-tv, en för ip-telefoni och en för framtida tjänster. På 660HW har du 4 portar, samtliga för internet och ingen för digital-tv.
    Ok, det blir till att köpa en ny router då alltså.
    Tack så mycket för hjälpen!!
Svar på tråden Telia Digitaltv- Får inte internet och tv att funka samtidigt!