• Skogsflikkan

Sänghimmel

Min dotter är 7 år. Älskar allt som har med prinsessor att göra. Så vad skulle inte passa bättre i hennes rum än en sänghimmel?
    Men vart hittar jag stativ till sänghimmel? Någon som kan hjälpa mig?
    Kan tyvärr inte ha en sån där som man sätter fast i taket, för sängen står vid ett snedtak, kan inte flytta sängen till motsatt sida heller, för där är det garderober, inbyggda i väggen.

• Svar på tråden Sänghimmel
  • Binis

Har samma problem hos min dotter, snedtak på sidan av hennes säng... hur göra?? Puttar frågan lite

• Marre

När jag var liten gjorde mamma en sänghimmel till min lillasyster. Hon gjorde bara som så att hon fäste en stång på mitten av väggen vid huvudändan, kanske en halvmetet lång. Sen satte hon två lite kortare på varje sida en liten bit ner. Hon draperade tyget över den översta och vidare ner över de på sidorna. Det blir ju inte en sänghimmel som går över hela sängen och den kanske får modifieras lite iom snedtaket, men det är ju en idé

• Skogsflikkan

Ja, så har jag också tänkt... men jag vet inte hur jag ska få stången att sitta fast i väggen... Men det borde ju funka med en vanlig rund gardinstång...

• Kristin24

fäst stången i sängen

Go och glad Kexchoklad
  • Skogsflikkan

Om de går.. hon har en resårbotten som står på 4 ben... får se vad jag kan hitta på...

• MeeWe

Jag hade sänghimmel när jag var liten, min säng stod under snedtak. Mamma och pappa fäste en vitmålad trästång ca4 cm i diameter (ca 50- 100 cm lång) Det var kanske en gammal gardinstång för de fäste stången i taket med vanliga träfästen till gardinstänger, av äldre modell. Hmm förstår ni hurdana jag menar? stången hängde iaf i taket och så hängde tyg ner på varje sida runt huvudkudden. Mysigt!

• Binis

MeeWee: Hängde stången i taket? Eller menar du väggen bakom sängen?

Tack för tips

• Ella Mia

Jag köpten ett stativ på jysk till dotterns spjälsäng. Kanske funkar på större säng också?

• MeeWe
    Nej fästena satt alltså fast i taket. Ett fäste satt nästan intill väggen(huvudänden) och det andra i slutet av träpstången. Då får man en sänghimmel över huvudet och en liten bit ner, hur lång kan man ju välja själv.
  • nilla 1972

jag hade så vid ett tillfälle jag satte upp en duschstång sådan där som man vrider så att den fastnar. jag hade en säng med snedtak så tyget var längs med sängen.

• Skogsflikkan

Tänkte tala om att trots snedtaket så funkade det med sänghimmel från IKEA. Var tvungen att testa. Och det funkade faktiskt. Visserligen kanske den inte är lika fin som de som finns på annat håll, och tyvärr kan man inte byta ut tyget på den heller. Iaf inte vad jag kan se. Men det funkar bra nu. Måste justera den lite bara... den ska sitta närmare huvudänden i sängen...

Svar på tråden Sänghimmel