• Mumin

Är det verkligen så farligt med ärvda skor?

Överallt hör man och läser om hur illa det är för barns fötter att gå i ärvda skor. Men barn går ju i ärvda skor hela tiden. Jag vet inga syskonpar som inte äver den äldres skor om de är i rätt storlek.

Min dotter har haft ett par Timberland-gore-tex-kängor i två vintrar. (de var rätt stora i början och sen har hennes fötter växt långsamt det senaste året.)

Nu ser det ut som om lillebror (2,5 år) kommer upp i den storleken lagom till vintern. De är inte så slitna och har verkligen varit bra!

Köpte Vincent-kängor till sonen till förra säsongen och det kändes halvkul när jag insåg att han bara haft dem när han sovit i vagnen på dagis... De små har inte varit ute lika mycket som de stora eftersom de sover middag. Troligvis kommer han att sova middag ett tag till och köpa ett par nya dyrskor känns halvkul.

Ärva, köpa billigare (såg på Maxi för 249 kr, har ni erfarenhet av dem?) eller investera?

• Svar på tråden Är det verkligen så farligt med ärvda skor?
  • lia76

Det är väl inte så farligt att ha ärvda skor.
    Men vet att vi vuxna kan få problem med ärvda skor eftersom ala går olika och de blir olika nergågna innuti skon.
    Vissa kanske trampar snett osv..
    Men tror inte skor blir så ingågna när det är små barn, så det ska väl gå bra

Ida 080901, Stella 060923
  • Silverkatten06

Beror ju lite på, men generellt så går man olika och sliter alltså skorna olika.

Om barn 1 exempelvis stöder lite mer på vänstra sidan av foten blir skon med nedtryckt på den sidan, vilket gör att barn 2 som inte har den gångstilen får sin fot "tvingad" i en onaturlig position.

• Abessiniern

Jag vet inte hur farligt det är precis. Vet bara att skor var ungefär det enda som jag inte ärvde av min äldre syster. Mina föräldrar hade verkligen inte jätte gott ställt, men vi hade kvalitetsskor som vi inte ärvde.

Kan i och för sig tänka mig att det är lite skillnad på skor och skor. Skor som används dagligen tycker jag kanske inte att man ska ärva. Skillnad med skor som man har då och då.

• Mumin

Tack för era svar!

Just det här med snedslitning har jag också tänkt på, men dottern går helt rakt och skorna är knappt slitna överhuvudtaget trots två säsonger på dagis. Bara lite allra längst ut på hälen, jämnt över hela.

Äsch, han kommer säkert inte hinna gå i dem så mycket, jag kan ju vänta till januarirean .

• Mumin

Nu ska jag köpa ett par jättetjejiga kängor till tjejen så slipper jag bryderier i framtiden, ha ha!

• Tina83

jag tycker man kan ärva gummistövlar ,och även ha begagnade skor som extraskor, vid behov

• FiaG

Jag ärvde skor från min bror när jag var liten. De skorna har vi kvar än idag och de är inte ett dugg slitna. Trots att vi var ute mycket.

• ludenben

Jag skulle inte vilja att nån ärvde skor efter min sån får han är tågångare och hans måste ju slita och forma skorna väldigt ojämt.

• ludenben

efter min SON ska det va

ludenben skrev 2008-09-07 09:10:27 följande:
    Jag skulle inte vilja att nån ärvde skor efter min sån får han är tågångare och hans måste ju slita och forma skorna väldigt ojämt.
  • Elfva

Ingen fara med ärvda skor så länge de inte är slitna eller utgådda om du förstår hur jag menar... ärvda skor där sulan är sliten och nött eller där foten inte får det stöd den behöver för att skorna är slitna och utgådda är inte så bra... så kika bara så skorna inte är ojämnt slitna i sulan och att själva skon inte är för sliten runt om utan ger det stöd som den är gjord för... i det här fallet så verkar det ju gå bra att ärva...

Svar på tråden Är det verkligen så farligt med ärvda skor?