• Carbonara

Päron mot trög mage?

Min son som är 10 månader är så trög i magen idag och jag har ingen puré hemma. Är det någon frukt jag kan ge honom som har lösande effekt? Päronpuré brukar ju funka bra, hur e det med päron, kan jag mosa eller riva det? Eller någon som har nåt tips på andra frukter som brukar funka?
    Jag har äpple, päron, vindruvor och banan hemma...

Tack på förhand!
    //L

• Svar på tråden Päron mot trög mage?
  • Mamin

Övermogen banan är lösande medans omogen är stoppande

• Esmiso

päron är bra, liksom plommon, kiwi och även messmör.
    Man kan bara ta bort skalet och ge i små bitar, eller riva.

• Malvisen

Päron ska ju va bra mot trög mage så ge det riv, mosa gör som du vill beror ju på barnet va hab får i sig (gillar bitar mm)

• MajaK

Päron fungerar jättebra. Du kan koka päronet en liten stund och mosa det så har du päronpuré. Katrinplommon är också bra. Lycka till.

• Carbonara

Tack snälla!
    Någon som vet var man kan lära sig om frukters effekt på magen?

• Elfva

Riv päronet eller koka lätt först, päron är jätte bra mot trög mage och lite skonsammare än t ex katrinplommon (vilket iofs är mer effektivt). Som ovanstående skriver är övermogen banan också bra liksom messmör. Plommon och kiwi är också bra. (kiwi brukar vara synnerligen effektivt så ta det lite lugnt med kiwin... pass också på, då det är en ganska stark frukt, ifall ditt barn är lite överkänsligt eller har allergier, då bör du inte ge kiwi.)

• MajaK

Prata med BVC vi fick en genomgång av dem när vi var där.

Svar på tråden Päron mot trög mage?