väldigt splittrad...
Jag födde min dotter i mars för exakt 2,5 år sedan. Graviditeten gick ganska smidigt utan större problem, förutom lite ryggproblem och enstaka blödningar.
Värkarna började en fredag med slemproppsavlossning och molande mensvärk. På lördagen hade jag ganska ont och kunde inte röra mig utanför lägenheten, utan satt mest i duschen och försökte tänka på annat.
På kvällen låg jag o sambon i sängen o krde ett "prison break"- maraton (jag tro rvi kollade på minst 12 avsnitt) . Sambon somnade vid 23.30 tiden, jag kunde ej somna och hade nu värkar ganska ofta och jag tyckte att de gjorde riktigt ont. Tyckte även att jag läckte fostetvatten till o från.
Klockan 04.00 stod jag inte ut längre utan ringde till förlossningen. Där fick jag det vanliga rådet med varm dusch o 2 alvedon.. vilket inte hjälpte alls.
Fortfarande vaken och nu med riktigt onda värkar sa jag till sambon att jag ville åka in.
06.00 stod vi utanför förlossningen och blev insläppta mitt i skiftbytet av personal.
När de hade kontrollerat mig konstaterade barnmorskan att jag bara var öppen 1,5cm. SUCK! Bara o vagga runt o vänta alltså.
Varm dusch. Lite juice o smörgåsrån trots nada aptit.
varm dusch igen.
kl. 10.00 kikade dem på mig igen, fortfarande öppen 1,5-2 cm. BLÄ.
Mer vaggande. Sovförsök misslyckas.
Starka starka värkar.
11.00- Vattnet går.
1300- Nu gör det riktigt ont, kan ej gå upp ur sängen. täta värkar. Provar lustgas, kräks. Provar mindre lustgas....kraftigt illamående.. funkar inte alls mot värkarna.
Full kissblåsa, måste tydligen kissa enligt barnmorskan , konstigt känner ingenting, kommer ej ur sängen pga av alla värkar.
Feber. Får alvedon.
1330. Epiduralbedövning läggs. Lättnad. Toabesök avklarat.
Sovförsök misslyckat.
1600. Öppen 3 cm.
1630. Påskyndande dropp stts in.
1800. öppen 4 cm. Ont ont ont, trött. fortfarande febrig.
Bebisens hjärtljud börjar sjunka.
1900. ökar på droppet till full fart.
2000. droppet slut. öppen nu 4 cm.
hjärtljuden fortfarande dippande. Prover tas på bebisen.
21.00. Alldeles för trött o nervös för bebisen. orkar inte.
22.00. öppen 4,5 cm.
Nu är hjärtljuden riktigt låga vid varje värk. Från 140 ner till 40. Nervös.
22.30. Beslut tas om akut snitt. Total utmattning, kommer lillbebis klara detta?
Epiduralen tas bort pga att den strulat under dagen. Spinalbedövning sätts.
Inrullad på op-sal.
23.04. Lilla Julia kommer ut, Illaluktade fostervatten.
Efter gnuggning o sugning får jag se det lillapyret... Hon mår bra. Underbart.
Det som är nu är att jag e livrädd över att nästa lilla krabat som kommer i mars , ska bli samma sak med.
Jag orkar inte tänka på att det ska bli likadant. denna förlossning tog sådan tid och slutade visserligen bra, men det var inte kul o vara med om.
Nu sitter jag mellan beslutet planerat snitt eller vaginal förlossning.
Min Bm har erbjudit mig att prata med någon om hur jag känner.
Visst, det är säkert jättebra, men jag tvivlar på att det ska ta bort min oro jag har. Det kan aldrig finnas någon garanti för att det inte ska bli som förra gången.
Även om de säger att kroppen nu säkert vet vad som ska göras eftersom jag fått ett barn.
Nä, jag kan inte känna mig säker alls.
Ett planerat snitt känns inte heller helt ok. På något sätt känns det egoistiskt. Vet om att barnet kan få en svårare start med andning o så..
Samtidigt tar det lägnre tid att återhämta sig efter ett snitt (vanligtvist) . Och med en 3 åring hemma.. hm..
Jag vet inte vad jag ska göra. Just nu lutar det åt planerat snitt, känner mig mer trygg med den tanken...
Någon som känner likadant?