• lovelylocks

hjälp! mystiska utslag av solen!

satte mig på balkongen i skuggan nyss, med enbart benen i solen. efter 10 minuter upptäcker jag till min fasa att jag ser ut som en prickig korv, eller en dalamtin lr liknande. rodnad på benen med vita fläckar i. vad kan detta vara? och hur hade jag sett ut om jag varit i solen längre? kan man ite alls vistas i solen när man är gravid? buhuuu orka va inne lixom :/

• Svar på tråden hjälp! mystiska utslag av solen!
  • mmonika77

Jag klarade inte heller av solen, kunde inte alls vistas ute mådde illa och det kliade överallt.

• Jonna74

Hej!
    Exakt så som du beskriver har jag det!
    Alltid när jag solar får jag vita fläckar, jag har ärvt det av min mormor. När man blir äldre blir dessa fläckar bruna istället. Troligtvis pigmentfläckar.

Jag fick också utslag på benen nu i helgen när det var så varmt och soligt. Trodde att jag inte behövde smörja in dom, men ack så fel.... Borde nog haft solskyddsfaktor.
    Precis som du beskriver så ser det ut lite som prickig korv.

Min väninna här på jobb sa att dom röda prickarna troligtvis är soleksem, och går bort av sig själv om man håller sig från solen några dagar.

Jag vägrar att sitta i skuggan när jag är gravid, men har insdett att nog måste börja smörja in mig med solskydd.....

Kramis Jonna

• kulapåmagen

vilken vecka är du i??

jag satt ute 2 tim nu å sola å jag kollade men inga fläckar.. har ju hört att man som gravid kan få lättare för pigment fläckar.. men inget annat.. jag är i vecka 7 snart..

• mimmsan

Jag är gravid med nr tre och är ute men alltid med högsta sol skyddsfaktor, annars bränner jag mig på en gång + att risken för pigmentfläckar är stor när man är gravid.
    Kan inte sitta och sola för d dör jag av värmeslag.
    är ute med barnen istället och leker i trädgården , då går det bra.
    Var varsam med solen.

• S0lstråle

Just pimentsfläckar är lättare att få under graviditeten. Därav att man ska sola med måtta...

Men "prickig korv" låter mer som eksem?

• lovelylocks

nej alltså det e skitmysko! inga ppigmentfläckar alls, sånna har jag på agen så jg vet hur det ser ut, och inte heller eksem. utan mer rodnad som om dunypit dig hårt i armen sådan rodnad och sen om du trycker med tummen tex på handen jättehårt, sådan vit fläck. var som ett leopardmönster över hela benen, men konstigt iom att jag var ute max 10 minuter idag, samt att de försvann lika fort som de kom... efter en halvtimma när jag kommit in var de borta... :/

• S0lstråle

Hmm... skumt. Jaja, är de borta var de nog inget att oroa sig för I say: Relax

• Skorpan

Hej!

Låter kanske sjukt, men jag blev "glad" när jag läste ditt inlägg eftersom jag själv gått omkring och undrat om jag fått nån sjukdom eller nåt p g a att jag ser ut precis som du beskriver det.
    Jag har fått vita prickar på armarna, ca 2mm stora. Det ser ut som prickikorv, precis som du beskriver det. Upptäckte fläckarna efter att jag solat i helgen.

• lovelylocks

haha då e vi två då ;)

• Smaragd

Kan de vita fläckarna ha nåt att göra med att man samlar vätska? Själv har jag vita fläckar på fötter och på händer ibland pga all vätska... Bara en fundering. Men håller med om att det är svårt att hålla sig undan solen!
    Fick en ljusbrun fläck på näsan, strax under glasögonens mitt efter att ha varit en stund i solen förra veckan. Är kanske en pigmentfläck?! Inte så kul hur som helst....

• lovelylocks

hm fläckar på nosen har jag åxå fått, hehe så kallade fräknar...! har jag aldrig haft förut så det e ngt nytt, men ja det är pga pigmentförändringar. hmm att fläckarna skulle vara pga av vätska? tycker inte jag har sammlat på mig ngt ännu..

• Jogobella

Jag har vita fläckar på händerna, de ser ut precis som ni beskriver dem. De kommer av vätskeansamlingar. Jag har dem även om jag inte har varit i solen. Det kan ju vara pga av värmen de kommer och inte av själva solandet, jag blir mycket mer svullen i kroppen när jag utsätter mig för värme och i solen kan det ju bli väldigt varmt...

• Jeanette 2

Man ska inte vara i solen när man är gravid sa dom på vår föräldrarkurs, för man kan få vita fläckar då.

• lovelylocks

mm fast de vita fläckarna som dom pratar om är pigmentförändringar. och om man bränner sig kan de bli bestående, därav faran. det är dock inte sådana fläckar som diskuteras här :)

Svar på tråden hjälp! mystiska utslag av solen!