• Johanssons

Hur bli av med röklukt?

Jag vet inte i vilken tråd jag skall lägga denna frågan...men jag börjar med att prova här...

Problemet är att mina grannar röker mycket, vilket går in i våran ventilation...Någon som har något tips på hur vi kan bli av med röklukten i våran lägenhet?
    Jag har hört nåt om ättika, men vet inte hur man skall gå tillväga...

Tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Hur bli av med röklukt?
  • den söta häxan

du häller upp ett glas ättika och låter det stå ett par dagar . när ättikan har blivit gul byter du bara

• Micke

Ättika löser inte problemet.

Du måste ju se till att du inte får in mer röklukt via ventilationen.

Vi hade också problem med att det luktade rök, gnällde hos värden som första envisades med att det inte gick att åtgärda. Sen visade sig att allt de behövde göra vara att byta något filter någonstans i huset som var felaktigt, så försvann lukten.

• Johanssons

Vi bor i bostadsrätt, så jag är rädd att vi får fixxa själva...Vi har ventilationer vid fönstrena och i badrummet. Hur skulle vi byta filter menar du?

Den söta häxan: Har du provat själv med ättika, vet du om det fungerar?

• LillaFamiljenGustav

ja ättika funkar
    det hade vi alltid på det äldreboendet där jag jobbade
    hos storrökare, så att vi som jobbade där skulle kunna gå in och göra det vi skulle utan att dö av all röklukt...

• mimmi 1

Att ställa ut små skålar med ättika funkar faktiskt... men problemet hos dej är väl att det hela tiden kommer in ny röklukt, och du kan ju inte ha ättika framme för jämnan? eller kan man kanske det? nåja, ättikan luktar ju den med ;o)

borde finnsa nån slags luftrenare för bostadshus, som kan hjälpa dej!

• Johanssons

Ja jag kanske rent av får höra med Bostadsrättföreningen eller nåt...nån kanske har nåt tips iaf.! Men ättika får det bli så länge! =)

• Micke
    Johanssons skrev 2008-09-07 12:18:53 följande:
    Vi bor i bostadsrätt, så jag är rädd att vi får fixxa själva...Vi har ventilationer vid fönstrena och i badrummet. Hur skulle vi byta filter menar du? Den söta häxan: Har du provat själv med ättika, vet du om det fungerar?
    Filtren i vårt fall satt i fläktrummet.
  • sofilosson

www.ventbutiken.se säljer de luftsanerare som ska vara riktigt bra mot röklukt som sitter i väggar och så! Kan vara värt att kolla upp om det skulle passa er...
    Annars är ättika bra, som sagt. Jag hällde ättika på en svamp och skrubbade ur ett skåp som luktade rök, vilket försvann helt!
    Annars får du helt enkelt be dina grannar att röka utomhus... Jag hade inte accepterat att det kom in rök genom vår ventilation bara för att de inte orkar gå ut...

Svar på tråden Hur bli av med röklukt?