• fr Svår

samband infektion och prematur?!?

hur många av er som fått prematurbebisar har fått det pga att ni haft ngn infektion?!?
    tänker på konstant uvi, samband med gbs etc.

• Svar på tråden samband infektion och prematur?!?
  • feelings
    fr Svår skrev 2008-09-07 14:57:44 följande:
    hur många av er som fått prematurbebisar har fått det pga att ni haft ngn infektion?!?tänker på konstant uvi, samband med gbs etc.
    1999 när jag väntade min dotter så ansåg inte läkarna att det var farligt med infektioner i kroppen, men året därefter så stod det om det i tidningarna.

Jag började med svampinfektion som byttes ut mot uvi och sist så blev det en kraftig infektion i kroppen som utspelade sig som feber, allmänt ont och kunde tas för en influensa.
    Vilket oxå sjukvårdsupplysningen gjorde, men ändå så kopplade de mig till förlossningen som ansåg att jag skulle komma in för koll.

Hade öppnat mig lite , dottern låg i "födställning" fick ligga kvar under observation.

Dagen efter insåg de allvaret i det hela.

Jag hade öppnat mig till 6 cm och hade skyhöga värden.
    Nu fick man inte längre gå upp ur sängen, till skillnad från innan.

Mitt började söndag kväll med lite frossa, födde henne ons morgon.
    Le för glatta livet, en dag kan leendet ta slut...
  • cloudberry79

Jag hade inte någon känd infektion, men misstanke om GBS. Dock hann inte odlingarna tillbaka innan sonen föddes, fick antibiotikadropp före och under förlossningen, sonen fick också. Infektion är en känd riskfaktor vid prematur förlossning och har man redan problem med tidiga sammandragningar blir det inte bättre, utan snarare sämre, om man samtidigt har en UVI av någon anledning.

Skillz that Killz 10k+
  • fr Svår
    cloudberry79 skrev 2008-09-07 15:04:44 följande:
    Jag hade inte någon känd infektion, men misstanke om GBS. Dock hann inte odlingarna tillbaka innan sonen föddes, fick antibiotikadropp före och under förlossningen, sonen fick också. Infektion är en känd riskfaktor vid prematur förlossning och har man redan problem med tidiga sammandragningar blir det inte bättre, utan snarare sämre, om man samtidigt har en UVI av någon anledning.
    intressant det där!

har varit sjukskriven sedan v. 27 pga prematura sd med påverkan på cervix.
    diagnosen var hotande förtidsbörd.
    har haft uvi konstant under hela graviditeten.
    pc biter inte riktigt på.
    kommer tillbaks igen.
    har gbs.
    har varit inne 2 ggr på fl/bb pga regelbundna och kraftiga förvärkar/sd.
    senaste ggn så sa gyn. att "nu när du varit här 2 ggr utan påverkan på cervix trots att du har så ont så kan vi avblåsa att du skulle föda för tidigt, för kroppen visar att den klarar av att ha så ont utan att det påverkar".
    ändå känner jag på mig att jag inte kommer att gå "full tid".
    en magkänsla...
    går in i v. 34 i denna v. som börjar nu...
  • MsBeauty

Jag hade inte någon infektion, vet inte varför han föddes så tidigt (v. 24).

• Misilo

Hej!
    Jag hade en infektion i kroppen när min yngste kom helt plötsligt i v. 27. Vet inte vilken infektion det var, det blev aldrig utrett, och jag hade heller inte känt av infektionen så jag visste inte att jag hade en. Läkarna tror att det var pga infektionen som lillen kom tre månader för tidigt.

Lycka till med bebisen, du har kommit en bra bit på väg!

• S vali s

Vår dotter föddes i v.31+0 och jag hade en infektion i kroppen - trots en mängd undersökningar/provtagningar o xx antal pc kurer så hittade man aldrig "kärnan" till infektionen.
    När dottern väl var född så blev jag fri från infektionen inom loppet av några dagar

Den late får brått när det blir kväll
  • fr Svår
    Misilo skrev 2008-09-08 15:04:35 följande:
    Hej!Jag hade en infektion i kroppen när min yngste kom helt plötsligt i v. 27. Vet inte vilken infektion det var, det blev aldrig utrett, och jag hade heller inte känt av infektionen så jag visste inte att jag hade en. Läkarna tror att det var pga infektionen som lillen kom tre månader för tidigt.Lycka till med bebisen, du har kommit en bra bit på väg!
    tack! :)
Svar på tråden samband infektion och prematur?!?