• Anonym (hjälp)

hur känns ett utomkvedshavandeskap (stavas det så??)

hej jag kan vara gravid i vecka 5-6 och nyss fick jag jätte ont i tjej magen kändes som om att bli skuren med rakblad började dra djupa andetag och smärtan försvan men när jag skulle sätta mig gorde ont igen men nu känns det bara som om att det svider som i ett sår ungefär  jag blöder ingen ting känns inte som om att jag ska göra det heller vad kan det vara ?????
    kan det vara utomkvedskap ???? kan man få det så tidigt ??

• Svar på tråden hur känns ett utomkvedshavandeskap (stavas det så??)
  • Anonym (fg)

ja har haft utomkveds 2 gånger..första gången så fick ja jätte jätte ont i ryggen..och i ändan...ja kunde inte ens sitta..det kändes som om ja satte mig på en kniv..andra gången så trode ja att ja fick missfall, men det var ett utomkveds..så ja blode andra gången..det gjorde ja inte första gången inte utan för i alla fall...hade 2 lite blod i kroppen...

ja skrev inte för att skräma dig nu..utan bara för att berätta hur det kändes för mig...

ja fick utomkveds i vecka 6 första gången och i vecka 5 andra gången..

• Anonym (hjälp)

oki men var i kroppen gör det ont ?på mig kändes det i samma höjd som höft benen och neråt mot lårens insida och i tjej magen fast mer på sidorna , men nu är det borta ??  om man har utomkveds gör det ont hella tidn då lr

• Anonym (hjälp)

har föresten inte kännt nåt alls tidigare i dag bara trött och lite illamående

• Anonym (fg)

ja tror inte att det är utomkveds för mitt första utomkveds gjorde ont hela tiden..det gick aldrig över..ja var tvungen att ringa ambulansen..ja hade ont längst ner i ryggen och i ändöppningen...

ja minns inte att ja hade ont i magen..

andra utomkvedset var att ja blöde lite grann från det att ja fick reda på att ja var gravid..sen en dag blödde ja ännu mer och det var då ja trode att ja hade fått missfall, men det var tyvärr ett utomkveds igen..

• Tjohalia

Utomkvedshavandeskap är när ägget fäster i äggledarna istället för i livmodern, det får man redan från början men det brukar märkas när fostret vuxit sej lite större och det börjar bli trångt i äggledaren (som ju inte blir större som livmodern blir). Jag vet inte när det är vanligast att börja känna något men om du är orolig tycker jag att du ska ringa sjukvårdsupplysningen eller gyn och rådfråga, eventuellt kan du få komma på ett ultraljud för att kolla upp vart barnet sitter.

• Fru Wennström

När jag fick mitt utomkveds började det med att jag blödde, väldigt lite och sparsamt och så fick jag som lite mensvärk. Åkte ner och gjorde ett VUL men de såg ingenting och vi antog att det var ett tidigt missfall. Men dagen efter fick jag fruktansvärt ont i vänster sida, kändes som knivar i magen, det gjorde ont i hela vänster sida som även domnade bort av smärtan. Då åkte jag in igen och de såg att jag hade blod i buken, ca 1.5 liter. Blev akut opererad och de fick ta bort min vänstra äggledare som vart söndertrasad.

Hoppas verkligen inte att det är detta du råkat ut för men om smärtan inte försvinner så hade jag valt att åka in. Lycka till!

• Anonym

När jag fick mitt utomkveds hade jag ont i ryggen och i magen. Jag hade ont konstant hela tiden och bara på ena sidan. Nu upptäcktes mitt x sent och det var inte förrän i v 9 som jag åkte in til sjukhuset. Då hade jag även en skjutande smärta ner på benet på den sida som x:et satt. Jag började inte blöda förrän dagen innnan jag åkte till akuten.

• Anonym (hjälp)

tack för svaren :) just nu känner jag ingenting men kommer det tillbaka så ringer jag självklart, min syrra ska komma och hålla mig sälkap har en dotter på 5 år ochså  om det skulle bli panik så har jag ju en barnvakt  uppdaterar i morgon :) 

• Judy

Min kusin hade det. Hon fick plötsligt skitont i magen, blev blå i ansiktet och kunde inte andas, tuppade av. Blev opererad och de tog bort hennes ena äggledare. Hon höll på att dö.

vet inte hur det är med utomkveds, men det verkar som att de flesta får ont hela tiden. Hoppas det inte är något sånt med dig!

• Michas

I v. 5-6 är det vanligt att man inte har några symptom / smärtor alls.

Svar på tråden hur känns ett utomkvedshavandeskap (stavas det så??)