• skruttan82

Aurora nu blir jag nervös

Oj, det är söndag eftermiddag/kväll.
    Mobilen ringde och det var aurora.
    Fick en tid i oktober. GUD så nervös jag blev nu.
    Är livrädd att dom inte tar mig på allvar. Jag ser ofta väldigt lättsam och glad ut och har lätt att prata. Tror inte min rädsla syns utanpå och är då livrädd för att dom inte ska ta mig på allvar.

Hur ska jag gå till väga?

• Svar på tråden Aurora nu blir jag nervös
  • Mathilda Lu

Hej jag ska till aurora idag, brukar också se lättsam och glad ut och säga att det är lungt om någon frågar fast jag är livrädd. Så inför det här besöket så har jag skrivit ner allt jag är rädd för och allt jag vill fråga så att jag inte glömmer nått, hoppas att det går bra för dig.

• skruttan82

Har du lust att berätta hur det gick hos auroran?
    Vad dom ställde för typ av frågor och så där?

Hoppas det gick bra för din del!

• skruttis85

Hej! Jag har en tid hos aurora imorgon, börjar även jag bli lite nervös... vet dock inte riktigt varför. Det kommer nog gå bra, både för dig o mig på samtalet

Ett tips är att skriva ner det du är rädd för/det som oroar dig, om det är något speciellt du vill att Bm under förlossningen ska tänka på osv.

Sen så är BM van vid oroliga o rädda gravida kvinnor som söker hjälp. Och kommer absolut ta dig på största allvar. Även jag är en sån som inte visar vad jag innerst inne känner. Om nån frågar så mår jag alltid bra, och det är ju så... säger man att allt är bra så tror ju folk det. Men du har ju sökt dig till aurora, så hon vet att det finns en oro hos dig, jag tror samtalet kommer flyta på bra. Men känner igen mig i d du skriver, då jag oxå delvis oroar mig över om hon kommer ta mig på allvar.

När har du BF??

• Flowerfairy

Jag gick till Aurora när jag var gravid förra gången. Det var faktiskt jättebra! Jag hade precis samma tankar som ni, att man inte skulle bli tagen på allvar. Jag tänkte att mina rädslor egentligen var jättefåniga. Men hon tog mig absolut på allvar.

Vi hade flera träffar och hon bad mig också försöka skriva ner exakt vad jag var rädd för. Det är inte alltid enkelt, men det är väldigt bra att få ord på sina rädslor. Jag fick också en privat visning av både förlossningen och BB och fick se på de olika smärtlindringarna och prova lustgas innan så att jag skulle känna mig tryggare och veta vad som skulle hända när det väl var dags.

Jag skrev sedan ett ganska utförligt förlossningsbrev och jag kände att man tog hänsyn till vad jag skrivit. Min BM och min Aurora BM hade också gjort små anteckningar i min journal. På förlossningen frågade de om det var ok innan de gjorde några förändringar enligt mitt förlossningsbrev. Allt gick jättebra och alla förberedelser gav resultat.

Förutom Aurora var det flera saker som hjälpte mig. Framförallt var det en kurs jag gick som hette Födelsekursen (www.enbrastart.se/index.php&catid=39%3Aprofylax&id=65%3Aprofylax-foedelsekursen-kropp-a-sjael&tmpl=component&print=1&page=&option=com_content&Itemid=60)i Göteborg som hjälpte mig (och min man). Jag tror att det finns liknande kurser runt om i Sverige. Sedan hjälpte det mig att gå på vattengympa, där man fick träna på andning.

Lycka till!

• Skogsbloss

Förstår att du är nervös.

Mitt råd till dig är att försöka fundera ut vad du är allra mest rädd för. Och sedan berätta det. Det är en startpunkt för ert samtal.

Min egen erfarenhet är att när förlossningen blir så verklig som den blir på ett Aurorasamtal så kan man inte dölja eller förneka sin rädsla.

Hoppas att du får ett bra möte!

• skruttan82
    Skogsbloss skrev 2008-09-14 20:31:34 följande:
    Förstår att du är nervös.Mitt råd till dig är att försöka fundera ut vad du är allra mest rädd för. Och sedan berätta det. Det är en startpunkt för ert samtal. Min egen erfarenhet är att när förlossningen blir så verklig som den blir på ett Aurorasamtal så kan man inte dölja eller förneka sin rädsla. Hoppas att du får ett bra möte!
    Nu skrämde du upp mig, hur menar du med verklig?
  • Skogsbloss

Jag menade att det går inte att blockera att man ska föda barn. Ofta är man på förlossningskliniken, kanske t.o.m. i ett förlossningsrum. Kanske får man vänta i dagrummet. Självklart får man träffa BM någon annanstans om man inte orkar vara på förlossningskliniken. Men allt det där, ja bara att se BM i arbetskläder, tycker jag gör det så tydligt att man ska föda barn och rädslan skiner igenom.. Min erfarenhet iaf.

• Skogsbloss

Tillägg: eftersom jag också är en sådan där som ofta ser lättsam och glad ut och har lätt för att prata. Men det gick ändå inte att ta miste på att jag var som en våt fläck på mina Aurorasamtal. Absolut inte min mening att skrämma upp dig.

• skruttan82

Tack skogsbloss!

Här i jkpg har Aurora sin mottagning tillsammans med ultraljudsengeten.. Får se hur det ser ut där.
    Jag hoppas i alla fall att det går vägen för mig, är ju några veckor kvar ändå..

Svar på tråden Aurora nu blir jag nervös