• Smaka Smaskens

Du som har Laktos, se hit....

En liten fråga.

Jag vet att man inte kan dricka el äta mjölk, men på vårat fritids var det prat om detta ämne. Då sa en i köket att även om man inte kunde dricka mjölk så kunde man äta ost, för den var typ lagrad el för att den var fast alltså inte flytande.

Är det så el hade de fel.

Hur är det med mjölkpulver, pulver överhuvudtaget.Typ som i potatismos.

(¯`'?.¸.?:*¨¨*:?.ღ.?:*¨¨*:?.. Jonatan 010206 & Jesper 030418 ..?:*¨¨*:?.ღ.?:*¨¨*:?.¸.?'´´¯)
  • Svar på tråden Du som har Laktos, se hit....
  • Michisen

Till att börja med så går det bra att dricka laktosfri mjölk som finns att köpa i affären om man bara är laktosintolerant (inte mjölkprotein alltså.)

Vanlig hårdlagrad ost går för det mesta bra att äta då laktoshalten är låg/obefintlig i denna.

Är man väldigt känslig så är det bra att undvika mjölkpulver också, men många som är laktosintoleranta tål en liten mängd laktos ändå.

Lactrase finns att köpa receptfritt på apoteket om man inte är väldigt känslig, då kan man ta en eller två tabletter och dricka vanlig mjölk (cirka 2 dl i mitt fall) utan att få problem efteråt.

http://www.arla.se/Default____17637.aspx

http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=237
    http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=244

• Smaka Smaskens

Ja mjölken de vet jag,  den brukar vi köpa och funkar bra. Tabletter det har han redan och de vet vi funkar det med.
    Men disskusssionen ha stannat av på osten, därför frågar jag hur det ligger till.

Är du jätte känslig? el kan du äta tex hushållsost och potismos i pulverform?

(¯`'?.¸.?:*¨¨*:?.ღ.?:*¨¨*:?.. Jonatan 010206 & Jesper 030418 ..?:*¨¨*:?.ღ.?:*¨¨*:?.¸.?'´´¯)
  • Michisen

Hårdost (hushållsost) är inga som helst problem med eftersom den inte innehåller laktos i en sån mängd av jag reagerar, pulverpotatismos äter jag inte för att jag inte gillar det.

Jag är inte superduperkänslig, kan dricka en halvdeciliter mjölk (ex mjölk i kaffe) utan att få besvär.

• Smaka Smaskens

ok, tusen tack för dina svar.

läste på länkarna om vad som innehöll laktos, bra att veta så  nu har jag sparat sidan i mina favoriter.

• Michisen

Så lite så!
    Trist med laktosintolerans, men som tur är så kommer det mer och mer produkter som är anpassade för laktosintoleranta!

• Smaka Smaskens

Ja jag ser det när man väl kollar på de hyllorna, men synd bara att de ska vara lite dyrare än vanlig mat.

• Starkast

Det beror på HUR känslig man är.

Vissa har ju "bra" en mindre del laktas i tarmen = tål viss del laktos. Andra har inget laktas allt = tål Ingenting som innehåller laktos.

Väldigt många tål hårdost, andra inte. Yttligare en del är mittimellan = tål ost som varit lagrad länge. (laktosen bryts ner mer ju längre osten är lagrad)

• oSOFIAo

Jag är jättekänslig, klarar inte ens av mamma scans köttbullar (de har köttbuljongextrakt i dem o i vissa innehåller mjölksocker i buljong). Klarar inte heller av att ta Lactrase o sen äta, o då även smågrejer. MEN jag kan äta väl lagrad ost. Brukar köra på Kvibille, de fungarar jättebra.
    Så här har jag fått min info:
    Min läkare sa till mig att jag kunde äta väl lagrad ost.
    En kompis mamma som jobbar i ett förskolekök sa att hon har fått direktiv att alla laktosintoleranta kan äta vilken ost som helst.
    Jag tar ändå det säkra före det osäkra o kör på väl lagrad, dessutom är de oftast godare =)
    Och min dotter (4 år), som också är intolerant, gillar de ostarna, framförallt Kvibille Cheddar.
    Mvh/ Sofia

• Smaka Smaskens

Tack för tipset Elias mamma, skall prova den osten.

• Fragglerock

Både sonen och jag kan äta vanligt ost typ herrgård. Han är mycket känslig, mer än mig. Oftast äter man ju inte några mängder ost men som sagt, det är nog olika från person till eprson.

Vi köper Felix(?) fiberpulvermos för det är laktosfritt. Sedan använder vi vår mjölk när vi gör moset. Annars är ju det bästa att göra eget potatismos då vet man vad som är i. Jag kan personligen säga att jag reagerar ofta på färdigmat/halvfabrikat av alla sorter trots att jag tagit lactrase. Vet inte vad det är som gör att det blir så, så jag håller mig till hemlagat i den mån det går.

Svar på tråden Du som har Laktos, se hit....