• Dora

Radbrytning i HTML

Jag har en blogg i blogspot. Ibland när jag skriver ett inlägg kommer inte radbrytningen med (eller kallas det dubbel radbrytning? Jag trycker enter två gånger för att få ett mellanrum)så allt skrivs direkt under varandra.
    Någon som vet varför? Hur skriver man in radbrytning i HTML? Satt och mixtrade lite och lyckades få in det genom att skriva . Då blev det en radbrytning men det gick sedan inte att spara. Då sa det ifrån.

• Svar på tråden Radbrytning i HTML
  • denna där

< br > (fast utan mellanslag) <br>

Ge fågeln mat....Ge undulaten mat...
  • milimina

menar du radbrytning eller nytt stycke?
    radbrytning: <br> (motsvarar ett tryck på enter i t ex word/wordpad)
    nytt stycke: <p> och avslut av stycke </p> (motsvarar två entertryck)

sen kan man såklart skriva <br><br> för att få samma effekt

• Dora

Tack!!
    Jag provade att skriva

och det funkade. Men sen upptäckte jag att de tecknen försvann och blev ett mellanrum i HTML:en. Så sedan provade jag att helt enkelt bara trycka enter i HTML:en och det funkade också. Skumt men jisses vad jag blev glad! Många fula ord har min stackars dator fått utstå ikväll.

• Dora

En fråga till!
    Ibland när jag trycker enter för att komma ner till raden under blir det som en dubbel fastän jag bara trycker en gång. WHY?

• milimina
    Dora skrev 2008-09-07 19:31:33 följande:
    En fråga till!Ibland när jag trycker enter för att komma ner till raden under blir det som en dubbel fastän jag bara trycker en gång. WHY?
    det är standard i många redigerare att den gör ny paragraf (p-taggen) om man trycker på enter istället för att bara radbryta. om du håller ner shift när du trycker enter borde den göra en radbrytning istället.
  • Dora
    milimina skrev 2008-09-07 19:36:36 följande:
    det är standard i många redigerare att den gör ny paragraf (p-taggen) om man trycker på enter istället för att bara radbryta. om du håller ner shift när du trycker enter borde den göra en radbrytning istället.
    Jag ska prova det nästa gång det händer. Men är det inte lite konstigt att det bara blir så ibland?
  • milimina
    Dora skrev 2008-09-07 19:38:16 följande:
    Jag ska prova det nästa gång det händer. Men är det inte lite konstigt att det bara blir så ibland?
    vet inte? det beror väl på vad man har för redigerare, kanske. i wordpress är det iaf alltid så.
  • Nixx

En korrekt xhtml radbrytning är

Svar på tråden Radbrytning i HTML