• gos

Håravfall vid amning

Är det någon mer än jag som märker av att ni tappar mycket hår nu efter en tids amning. Jag har ringt MVC och frågat vad det kan bero på och de säger att det är hormonellt och att man inte kan göra något åt det.....men vill kolla med er om ni har några råd att ge.
    Jag har ammat i 4 månader nu och börjar fundera på hur mycket hår jag kommer att tappa....börjar bli orolig nu.

• Svar på tråden Håravfall vid amning
  • lancrox

hormonellt är det tqappar fortfarande efter att jag slutat att amma ..

• Fam

Minns att det var just vid 4 mån som håret föll av ... hyfsat rejäla mängder och det låg hår överallt. Håravfallet tog slut efter kanske 2 veckor. Det har väl inget med amning att göra dock, utan är för att du inte tappade håret under graviditeten.

• Niss4N

Det är väldigt vanligt att tappa hår vid amning, finns inget att göra åt det tyvärr. Hur mycket man tappar är individuellt så det är bara att vänta och se...

• tuttifrutti78

Jag tappade massor... Men ett tips är att prova b-vitamin... det kan hjälpa.. Kan vara bra att även kolla upp ditt Hb... om det är lågt.. Kan ju helt enkelt vara vitamin- och mineralbrist... Ät o sov ordentligt...

• gos

Har du tappat mycket hår så att det verkligen syns då eller?

• gos

Oj,hann att få många svar medans jag ställde nästa fråga...
    Ok, så det är bara att vänta och se då med andra ord...ryyyyyyys.

• gos

Föresten, jag dricker Mivitotal Plus som min frissa rekommenderade...får se om det kan hjälpa då. Alltid en början att i alla fall testa med något.

• tuttifrutti78

På mig syntes det, men fick råd från hälsokost att prova b-vitamin... inbillar mig att det hjälpte:)

• gos

Tuttifrutti78: Tack för tipset...ska testa det med en gång. Hoppas, hoppas.

• Lilla K

Det har inte med amningen att göra. Under graviditeten tappar man inte så mycket hår, och ca 3 månader efter förlossningen börjar det håret man INTE tappade under graviditeten, att falla... Skittrist! Det är hår ÖVERALLT! För mig har det hållt på i 4 månader nu, och om man lyfter på håret och kollar i "vikarna" i pannan, så är det stubb där!

• gos

Lilla K: Usch, fy tusan!!! Jo, det stämmer ju att håret blev mycket tjockare och finare under graviditeten....så det får man inte behålla då nej...suck.

• Lilla K

Mitt blev inte ens tjockare under graviditeten, inte så jag märkte det i alla fall. Så först hade jag som vanligt tunnt och trist hår, och nu faller det! Fick inte ens njuta av lite tjockar hår! *snopet*

• Marlene

Det har inte med amningen att göra!
    sök på +graviditet +håravfall på google kommer det fram hur många träffar som helst som intygar att man har en tillväxt period när man är gravid men man tappar det efter graviditeten, runt 3 månader efter brukar det börja.

• Karin82

Jag tappade också jätte mkt hår efter förlossningen. slutade typ när jag slutade amma..

• Lilla K

Marlene: bra att du förtydligar det jag skrivit 3 inlägg tidigare!

• Marlene

Lilla K: Oftast så tror folk att det har med amningen att göra, men även dom som inte ammar tappar hår så...
    Det är ganska intressant att se hur många träffar man får på google och ändå vet dom flesta inte att det har med graviditeten att göra

• Lilla K

Marlene: ja jag vet, det är en allmänt känd missuppfattning!

Svar på tråden Håravfall vid amning