• LyckligaFruN

Mammapenning..

Alltså hjälp mig i denna djungel, förstår ingenting!!
    Jag har egentligen bara 1 liten fråga. Om jag ska vara mammaledig fr o m förlossningen och ett år framåt, kan jag då ändå vara hemma utan mammapenning någon vecka om jag vill?
    Nämligen så att sambon tar ut hela sin semester till sommaren och för att han sen ska kunna vara hemma någon vecka till med oss tänkte vi att han kunde vara pappaledig och jag är hemma utan pengar. Alltså det blir ju knapert, men ändå bättre att göra så för vår del eftersom hans pappapenning kommer att vara bättre än min.
    Men frågan alltså, får man göra så?
    Sorry om frågan verkar dum, men som sagt, jag förstår inget av det här....

• Svar på tråden Mammapenning..
  • alto

Hejhopp,

så här har vi fattat och tolkat det. Självklart kan du vara hemma "utan pengar" och din sambo ta ut pappadagar. Det är liksom två olika saker - att vara ledg från jobb och att få föräldrapenning. Du meddelar alltså på ditt jobb att du är hemma i ett år och sen söker du föräldrapenning fram till det datum som din sambo börjar ta ut. Han skulle ta ut en vecka? Då söker du igen från och med det datum som han börjar jobba igen. Du får nämligen dela upp föräldrapenningen på tre perioder under samma år. Eftersom du inte behöver ta ut några dagar alls det första året för att inte förlora din SGI förutsätter jag att det fungerar att göra så som du tänkt, och du kommer inte att förlora SGI. Som sagt, jag är ju inte helt insatt, men vi har själv en situation som gör att vi måste "klydda" med föräldradagarna Lycka till!

• Nikas

Ja alltså vad jag förstår så kan du ta ut hur lite och hur mycket mammapenning du vill. Det enda som inte går är att båda är hemma föräldralediga samtidigt helt enkelt. Så visst kan du göra som du beskriver. Du låter bara bli att begära föräldrapenning den veckan din sambo ska vara pappaledig.

• LyckligaFruN

Tack för de klockrena svaren! Låter bra att det ska gå att göra så. Gör allt för att pappan ska kunna få vara hemma med oss lite mer eftersom han annars jobbar borta om veckorna..

Svar på tråden Mammapenning..