• Ella Mia

När kan barn gå i trappor själv?

Har nyss flyttat med vår dotter till en bostad med två våningar och undrar:

När kan barn vanligen klara att gå i trappor själva?

• Svar på tråden När kan barn gå i trappor själv?
  • bambigirl

Nu klarar sonen att gå helt själv i trappan, han är 2 år. Han har kunnat sen han var ca 14-15 månader, men då behövde han kanske en hand att hålla i och kunde lätt ramla.

• MeNoLike

mina killar har "gått" upp för trappen sjävla sedan de var ett år/strax innan året. jag går bakom utifall de skulel ramla till men har aldrig hänt.
    De vill gärna hålal i sig i räcket nu men jag säger ifrån eftersom det känns lite osäkert och isf svårt för mig att hålla ordning på båda inför uppgång i trappen vid nattning.

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • 3fraimsdotter

Lillstrumpa klättrade uppför och hasade sig baklänges ner för trappor innan hon var ett år. Sedan minns jag inte när hon väl faktiskt började gå uppför och nerför.

• marsbebis

Du menar alltså när barnen kan gå upp och nerför trappan själva utan att en vuxen är med? Isf var min äldste pojke knappt 2 år när han kunde gå stabilt i trappor. Min yngst som är 1 1/2 måste fortfarande ha mig i hasorna när han ska upp eller ner för trappan.

• froggyL

Min dotters kusin e 18 månader snart, och han fixar att gå i trappor alldeles utmärkt.

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Sennaboo

Min son är 2 år och han går fint i trappor, har aldrig trillat, men jag skulle inte lite på det. Går alltid med. Det får han stå ut med ett bra tag till. Hellre det än att man hör ett rejält duns någon gång.

• Ella Mia
    marsbebis skrev 2008-09-07 21:28:47 följande:
    Du menar alltså när barnen kan gå upp och nerför trappan själva utan att en vuxen är med? Isf var min äldste pojke knappt 2 år när han kunde gå stabilt i trappor. Min yngst som är 1 1/2 måste fortfarande ha mig i hasorna när han ska upp eller ner för trappan.
    Ja jag menar när de kan gå själva och man kan sluta ha grinden nere jämt. Funderar på hur det skulle bli med ett syskon om min dotter inte fixar trappan själv. Låter skönt å slippa kånka två kids upp å ner bara man ska sätta på en maskin tvätt eller så.
  • bambigirl

Ella Mia: Min son var 15 månader knappt då syskonet kom och kunde alltså inte gå själv i trappan. Men lillasyster bar jag på armen och sonen fick jag hålla i handen. Ibland bar jag båda. Passa på att pyssla med tvätten när en sover.

• Busbellan

Min dotter var 11-12 mån när hon klarade ta sig upp och ner för en trappa säkert.
    Men hon har alltid varit en "klättare"
    Hon klarade det innan hon kunde gå.

Mamma till Nora, August och Ella
  • vivi85

om du menar gå riktigt? lr när de kröp? min dotter är ni 21mån, hon går uppför trappen om hon kan hålla gig i en ledstång, hand själv. kan gå själv utan oxå, men tycker det känns lite väl än.. går alltid med henne i trappan utifall att.

• H A P P Y F E E T

vår dotter är snart 2 år. hon kan gå i trappor själv men vill helst ha en vuxen att hålla i handen och jag lämnar henne inte gärna utan tillsyn i trappan. Om hon kryper upp och ner så går det bättre än om hon går!

Tror det är lite olika hur barnen är!

• elinville

tja min dotter klättrar själv upp och ner för trapparn, hon är 14 mån, men jag skulle nog aldrig släppa henne själv i en trappa... hon är nämligen väldigt glad för att hoppa också

Maja 070703
  • Tant Green

Dottern gick väl själv i trappan innan 1,5 år men hon var över 2 år innan jag vågade låta henne gå utan att jag gick bakom.

• kossa mu

Min yngsta son e snart 3 år och tekniskt sett kan han gå i trappor, men problemet är att han e så disträ att det brukar sluta med att han ramlar o slår sig illa(näsblod o sprucken läpp)så jag har nu bestämt att han kanske får gå själv när han fyller arton.......fattar inte att han aldrig lär sig att bli försiktig
    Men du har säkert bättre tur:)

• lihuto

Övning ger ju färdighet.... Mina 3 har klarat trappor strax innan ett år fyllda. Alla har ramlat någon gång men utan allvarligare incidenter. Och det har inte gått att hindra dem från att gå upp och ned själva.

• nadja89
    hejsan min dotter kan klättra upp  för en trapp steg hon är 9månader
Svar på tråden När kan barn gå i trappor själv?