• Vhilma och Victor

kokosnöt!!!?

Hej.
    Nu har min son tjatat flera gånger i affären att han vill köpa en kokosnöt. Men jag har nagt NEJ alla gånger. Inte för att jag inte tycker om det utan jag vet inte vad man ska göra med den!?
    Skulle vara så kul att se honom med en kokosnöt! Hur han skulle få upp den och så.. :)

Någon här som har lite tips? Pannkakor kanske?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden kokosnöt!!!?
  • Aakashan

Det finns tre spikar i den ena ändan. Slå till så öppnas den Om inte kan ni ju få utlopp för lite agressioner.
    Man kan äta den som "godis" Sen kan du ju ha i mat, eller riva och ha i bakning.
    Klart du ska ge ungen en kokosnöt

• Vhilma och Victor

Hmm.. Bor i hyreshus på2a våningen och jag tror inte grannarna skulle uppskatta att man hängde ut den till fåglarna.. :P

Fler tips?

Ha i mat och bakning? Har du några recept eller tips?

• Elinore

riva å ha i pannkakor

riva, rosta och ha över glass

äta som dom e..i små bitar

riva och ha över wookad mat...tex kyckling

• Vhilma och Victor

Okej... Det där med pannkakor låter gott. Kan man ha i kokosmjölken oxå?

• Thursday

Vhilma och Victor skrev 2008-09-08 14:32:14 följande:

Okej... Det där med pannkakor låter gott. Kan man ha i kokosmjölken oxå?
    Det är inte kokosmjölk i en kokosnör, utan lite ointressant vätska. Kokosmjölk är ett avkok av riven kokos.
  • fairyfloss

Se till att det skvalpar i nöten, finns det inget vatten kvar så är den dålig!

Bästa sättet att öppna en kokosnöt (enligt mig). Ta en hammare. Banka på kokosnöten, runt hela nöten (Ibland får man köra ett par varv). Tillslut kommer den börja spricka upp, fortsätt då banka runt. Vips så har du två perfekta halvor! Vill du spara mjölken så gör det över en skål, och sila sen (för det blir en massa skräp i mjölken). Jag tycker det är skitsvårt att öppna i "hålen".

Vad man kan göra med den: Dela i bitar och frys in, ät som godis . Eller så kan man riva den och frysa in, om man inte vill använda allt på en gång. Använd i smoothies (både mjölk och kött) eller matlangning. Pankakor tyckte jag också lät gott, det måste jag testa .

• Vhilma och Victor

Ok tack så mycket för alla svaren! =) Hehe.. trodde det va mjölk i dem.. sett för mycket på tecknat kanske!! :D Återkommer med resultat!

• fairyfloss

Vhilma och Victor skrev 2008-09-08 14:52:18 följande:

Ok tack så mycket för alla svaren! =) Hehe.. trodde det va mjölk i dem.. sett för mycket på tecknat kanske!! :D Återkommer med resultat!
    Fast vätskan smakar kokos, så visst kan du ha den i om du vill! Det är i alla fall nyttigt . Jag har haft den i mina smoothies, gott!
  • Vhilma och Victor

ok.. ska verkligen testa pannkaka! :) Blir inte för mkt kokos smak då?

• fairyfloss

Vhilma och Victor skrev 2008-09-08 15:20:45 följande:

ok.. ska verkligen testa pannkaka! :) Blir inte för mkt kokos smak då?
    Vad är för mycket? Haha, jag älskar i alla fall kokos *går och hämtar en bit ur frysen* .
  • Vhilma och Victor

Hehe! Ok.. Här ska inhandlas kokosnöt snarast! Älskar oxå kokos! Guud så gott med kokostopper doppade i choklad...AHA!! Pannkakor gjorda på "kokosnöt" med chokladsås på!! Brukar faktiskt ha chokladsås på våfflor, så varför inte! hihi
    Att jag inte tänkt på det förut? *slår mig på pannan*

• Vhilma och Victor

Det här ska bli spännande! hehe :)

Svar på tråden kokosnöt!!!?