• pelagonia

Kalops med fransyska ?

Brukar göra på märgipa..men hur funkar fransyska att göra kalops av ?

Viktor 070103 & Ärtan BF 090320
  • Svar på tråden Kalops med fransyska ?
  • modestyonly

Det är ju ett mycket finare kött, så det blir kortare koktid, annars borde det bli ungefär samma resultat!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • pelagonia
    modestyonly skrev 2008-09-08 09:18:16 följande:
    Det är ju ett mycket finare kött, så det blir kortare koktid, annars borde det bli ungefär samma resultat!
    Ok..så bara kortare koktid då ?
  • modestyonly

Ja och enklare att dela i grytbitar, inte en massa "skräp" att rensa bort Bara fördelar alltså!!

• pelagonia
    modestyonly skrev 2008-09-08 09:23:19 följande:
    Ja och enklare att dela i grytbitar, inte en massa "skräp" att rensa bort Bara fördelar alltså!!
    Ja jag köpte 3 kg bit fransyska igår och skall göra även Porterstek och kalops. Låter bra.
  • modestyonly

Porterstek var länge sen jag gjorde, det är jättegott!! Jag gjorde kalops i torsdags, på 3 kg högrev, det blev jättegott, men lite pyssel med att skära upp köttet, även om det var fin högrev!!

• pelagonia
    modestyonly skrev 2008-09-08 09:28:31 följande:
    Porterstek var länge sen jag gjorde, det är jättegott!! Jag gjorde kalops i torsdags, på 3 kg högrev, det blev jättegott, men lite pyssel med att skära upp köttet, även om det var fin högrev!!
    Min mamma brukar till hösten bjuda på porterstek och jag älskar det..så nu skall kag själv börja göra till min lilla familj..Glad. Och det verkar så lätt.
  • modestyonly

Det är lätt, verkligen, har du nåt bra recept? Det är säkert 10 år sen jag gjorde porterstek!

• pelagonia

Fick detta recept av en på FL

Porterstek

1 kg nötkött benfritt (fransyska,högrev el lyx-kalvstek)
    1 flaska porteröl
    1/2 dl outspädd svartvinbärsaft
    0.75 dl kinesisk soja
    1 tsk timjam
    6 st enbär
    6 st svartpepparkorn
    2 st buljongtärningar kött
    1 st vitlöksklyfta, krossad.
    1 stor gul lök i stora klyftor.
    Sås:
    4 dl sky,
    3 dl grädde
    3-4 msk mjöl

Om köttet inte är i nät så bind upp det. Lägg alla ingredienser utom såsingredienserna i en trång gryta (köttet ska precis få plats på bredden) Koka upp. Lägg i köttet. Sjud under lock i 1.5 timma. Vänd köttet efter 20 minuter, upprepa 3 ggr så att den får koka lika länge på varje sida. Mät med köttermometer så att stekens mitt uppnår minst 75 grader. Låt vila i spadet i 20 minuter. Låt ligga i folie medans du gör såsen.
    Sila skyn. Vispa ut mjölet i lite av grädden. Häll i i skyn med resten av grädden. Koka några minuter. Smaka av så att såsen inte är för mustig, den ska vara väldigt smakrik. Skär köttet i tunna skivor.
    Servera med klyftpotatis, kokta morötter och ärtor, gelé.

• pelagonia

Just det..mättermometer har jag inte.HMM undrar vad en sådan kostar ?

• modestyonly

Finns ju enkla varianter, som inte borde kosta så mycket..
    Tack för receptet, det ska jag spara!!

Svar på tråden Kalops med fransyska ?