• Anonym (Brydd)

30 000 i månaden för familjehemsplacering???

Jag undrar hur mycket en familj får betalt av kommunen om de har fosterbarn. Jag vet inte riktigt vad det heter, men om de har ett barn placerat hos sig o barnet har umgänge med sina föräldrar.
    Den som detta berör har hört att den familjen får 1000 kr om dagen för hennes barn.
    Är detta riktigt???

Jag vill vara anonym då jag inte vill hänga ut den det handlar om.

Hoppas ni fattar fast jag svamlar till det.Generad
  • Svar på tråden 30 000 i månaden för familjehemsplacering???
  • Anonym

1000 kr om dagen kan jag aldrig tro.

• Anonym

Knappast!!!!
    Det varierar ju från barn till barn iom ålder och eventuella handikapp hos barnet. MEN inte katten får familjen 30000 i mån.
    Mina föräldrar har en 13 årig pojke med bokstavskombinationER. De får ca 10tusen efter skatt.

• saraseal

Om der rör sig om en famljeemsplacering då barnet bor med en ny familj så får de nya "förädrarna" ca 6000 kr i omkostnader och 6000 i arvvode varje månad. det skilljer sig från olika kommuner men ca 12000 i månaden. Arvodesdelen skattar man för men inte omkostnadsdelen,

Bedriver man däremot ett hem för ungdomar typ behandligshem eller så är det en annan sak. Då rör det sig om MINST 30 000 per barn. Men då har man ju detta som heltidsjobb!

• jenny99

Nej så mycket får man inte.
    Jag hade EN familjehemsplacering,fick cirka 11.000 kronor,han bodde hos mig heltid och hade inget umgänge med föräldrarna.

• Anonym (Brydd)

Jag tyckte jag med att det lät konstigt.
    Familjen i fråga är helt övertygad om att placeringshemmet tjänar otroligt mycket pengar på deras son.

• Anonym

Låter otroligt högt & troligen stämmer detta inte alls... vi har ett barn placerat hos oss & jag får efter skatt 11.000 inkl.omkostnads ers.

• saraseal

ts
    din kompis måste ha menat ett familjehem där man har personer anställda som bor med barnen. men då ska ju löner, avgifter, lokaler aktiviteter, behandlig och allt sånt användas av de pengarna.

• Anonym (också)

Min svärfar har en 13 årig kille med diverse problem och diagnoser boende hos sig och han får ca. 30.000 kr före skatt, men tro mig det ÄR ett heltidsjobb i detta fallet.

• Anonym

Om det är ett familjehem där en eller båda föräldrarna inte jobbar pga att barnet behöver en hemmavarande förälder så kan ersättningen se ut som du säger.
    Men då är det alltså en av föräldrarnas (eller bådas) heltidsjobb att ta hand om barnet.

• Anonym (Brydd)

I detta fall så går han ju i skolan. O är ofta både hos sina föräldrar o hos sina mor- o far föräldrar. Det är föräldrarna som är problemet. Inte han.

Nu ska dom ta hem honom för att inte hemmet ska " tjäna" på deras son.

Svar på tråden 30 000 i månaden för familjehemsplacering???