• AnneSophie

kostnad för ny trappa?

Vi ska sätta in en ny trappa (finns ingen idag) mellan andra våning och vinden. Inget avancerat alls, utan en vanlig L-svängd trappa i olackad furu som är 80 cm bred i ytterkant. Inget räcke.
    Har pratat med Idala-trappan, mest eftersom dom har gott rykte och ligger nära där vi ska bo, och fått ett pris på själva trappan. Till det priset kommer kostnaden för 2 snickare som installerar den.

Jag vet verkligen inte vad som är ett bra pris och har lite svårt att förhålla mig till offerten. Ska man jubla eller...bu-a?

Har någon här köpt och installerat en ny trappa och kan tala om ungefär vad för slags trappa det är och var priset hamnade?

«The road to hell is paved with good intentions.»
  • Svar på tråden kostnad för ny trappa?
  • SVejsan

Jag är också intresserad, vi har dock inte ens bett om några offerter. Så jag hänger i tråden också...

Kanske TS kan dela med sig om sin kostnadsuppgift?

• AnneSophie
    SVejsan skrev 2008-09-08 10:25:42 följande:
    Jag är också intresserad, vi har dock inte ens bett om några offerter. Så jag hänger i tråden också... Kanske TS kan dela med sig om sin kostnadsuppgift?
    Ja, självklart!

Vi beställde offert på L-formad smalare trappa i olackad furu (vi ska måla den så småningom). Inget trappräcke på utsidan (där vi bygger en vägg) men väl en ledstång av gammal modell.
    I priset ingår alltså ovan plus frakt och ihopmonteringskostnaden (trappan kommer tydligen i två delar).
    = 25500 inkl moms

Utöver detta tillkommer då kostnaden för två snickare som tar upp hål i vindsgolvet, ev växlar av, snyggar till och sätter fast trappan. Om det inte är några konstigheter så ska dom kunna göra detta på en full arbetsdag, annars kan det krävas två dagar.

Så jag räknar med att det totalt kommer landa på lite över 30000.
  • LLNLLLNB

Låter rimligt.
    Jag skulle precis själv säga ett pris på runt 25000 för en sådan trapp.

• Eofrysina

Det låter faktiskt som ett hyfsat pris. Trappor är förvånansvärt dyra. Alternativet är att ha ögonen öppna på blocket och köpa en begagnad som man sedan låter några snickare sätta in. Då kan man landa på ca hälften av din summa... men så ska man ägna tiden åt att hitta rätt trappa också.

• AnneSophie

Ok, tack   för svaren. Då känns det rätt ok.

Svar på tråden kostnad för ny trappa?