• kajsaliten

när kan man introducera flaskan?

jag har en liten babyflicka o undrar över detta med flaskmatning. när kan man börja vänja henne vid att ta flaskan, när jag t ex är borta några timmar o alltså inte ammar vilket jag gör annars? är det bröstmjölk som gäller då eller ersättning?

• Svar på tråden när kan man introducera flaskan?
  • majmamma 08

Vi började efter någon månad. Men ändå så tidigt som möjligt. Det kan vara svårare att vänja dem senare när de blivit större.

Vi testade först med bröstmjölk och sedan med ersättning så vi visste att båda funkade.
    Det är jätte skönt för då kan man själv få en liten lugn stund och pappan får en mysig stund för sig själv och barnet. Väldigt nyttigt för dem.

• strojes

Om du har möjlighet att pumpar ur i förväg och spara i frysen är det ju jättebra, använd istärningslådor för infrysning och lägg över i påse när de frysit. Sen är det bara att värma i vattenbad till rätt temperatur. Om du har svårt att pumpa ur så är ju ersättning ett utmärkt alternativ så att du kan komma iväg lite ibland.
    Hur gammal är hon? Det är ju viktigt att amningen funkar utan problem innan du provar med flaskan. När man ska introducera flaskan är det bra om pappan eller någon annan ger från flaskan och du går undan så hon inte ser dig under matstunden (vet många som haft problem med flaskintroducering när mamman själv gett flaskan).

Lycka till!

• Jenny m Benjamin

Man säger att man kan börja när amningen "är etablerad" dvs fungerar helt eftersom flaska i många fall slår ut amningen. det kan den förstås göra även efter att barnet lärt in rätt amningsteknik och det kan förstås gå bra att kombinera bröst och flaska också.

• kajsaliten

tack så jättemycket för svaren! jAG känner mej nästan som en dålig mamma som ens funderar på att introducera flaskan, o på så sätt kunna få lite egen-tid...i många av trådarna här verkar det som om alla mammor villvara med sina bebisar jämtjämtjämt o aldrig lämnar ifrån sej dom ens det första året!! har så dåligt samvete att jag vill ha egen-tid...suck

• strojes
    kajsaliten skrev 2008-09-09 14:37:55 följande:
    tack så jättemycket för svaren! jAG känner mej nästan som en dålig mamma som ens funderar på att introducera flaskan, o på så sätt kunna få lite egen-tid...i många av trådarna här verkar det som om alla mammor villvara med sina bebisar jämtjämtjämt o aldrig lämnar ifrån sej dom ens det första året!! har så dåligt samvete att jag vill ha egen-tid...suck
    Du ska absolut inte ha dåligt samvete för att du vill ha egentid! Som mamma måste man få lite tid för sig själv ibland för att kunna vara den snälla och duktiga mamman all övrig tid!! Hoppas din dotter vill ta flaskan så du kan få njuta av att bara ta hand om dig själv.
  • majmamma 08

Jag kan säga att jag och min svägerska (som fick barn samtidigt) vi åkte till Stockholm över ett dygn och bara rådde om oss själva. Det var jätte skönt. Kom hem utvilade och hade massor med nya krafter igen. Kan säga att vi kvinnor behöver det! Så ha absolut inte dåligt samvete. Jag fick många dumma komentarer när jag åkte iväg ett dygn, bl.a. från mina syskon och min mamma specielt. Men det är glömt. Jag stod på mig och litade på mig själv. Samtidigt fick min man ett jätte tillfälle att få ett helt dygn bara för sig själv och barnet. Kan det bli bättre för dem??

• Shagwell

Min son osm är 5 månader vill inte längre ta nappflaskan, provade att introducera den när han vart bara nå´n vecka gammal just in case, då gick det fint och jag kände att bra då kan han vid nödfall ta flaska om det behövs. Nu har han fått sin första tand och jag har försökt att ge såväl bröstmjölk som ersättning på flaskan ifall/om/att jag snart inte kan amma honom. Mina bröst åkte duktigt på stryk denna gång så de är extra känsliga och ett par gnagande tänder kan de klara sig utan, även om jag skulle vilja amma tills han är ett år...

kram

• MorsLillaOlle

Jag har en kille på drygt 6 månader som vi försöker lära att ta flaskan, för att jag ska kunna lämna honom i mer än ett par timmar, men det verkar helt omöjligt. I och för sig kan han dricka vatten ur flaskan, men vill inte ha ersättning! Så här i efterhand önskar jag att vi hade provat med lite ersättning då och då redan när han var mindre för att få det att funka bättre. Så börja inte för sent (när det nu är kan jag inte svara på) för då kan det bli problem. Nästa barn ska få flaskan tidigare...

Mamma till världens sötaste ANTON - 080228
Svar på tråden när kan man introducera flaskan?