• Miss Lee

Vit vätska ur brösten vid ägglossning?

Mina bröstvårtor har varit lite kaiko den här helgen, mörkt röda, styva hela tiden och kanonömma att röra vid. Värst var det i går, då jag förmodar att jag hade ägglossningen. Undersökte dem lite försiktigt i går innan jag skulle lägga mig på kvällen, och då kom det vit vätska ur dem, inte alls mkt, men tillräckligt för att jag skulle associera till bröstmjölk. Googlade om det kan vara symtom på ägglossning, men fick mest oroande besked på att det kan vara cancer på hypofysen, så nu är jag milt sagt uppstirrad.

Någon som varit med om det? Är det läge att ringa BM, eller är man fjantig då?

• Svar på tråden Vit vätska ur brösten vid ägglossning?
  • Limpili

Låter ju snarare som ett graviditetssymtom än ett äl-symtom? Har du kolla på din cykel så att du vet att du hade äl då? Och att du inte är gravid menar jag... jag fick vit vätska (mjölk?) ur brösten när jag var gravid.

Jag tror absolut inte att du ska oroa dig för cancer men jag tycker att du ska ringa till BM, ingen fråga är för töntig. Då får du hjälp och slipper oroa dig i onödan.

Lycka till!

• Joppan1

Hej Miss Lee. Håller med att du kanske ska kolla om du är gravid, annars kan mjölk ur brösten bero av en, som du säger, hypofystumör. Jag har en sådan och den är "ofarlig" eftersom det inte är en regelrätt tumör och alltså inte elakartad. Att det kommer mjölk ur brösten beror av att hypofysen sänder ut för mycket prolaktin (det hormon som ger bröstmjölk), mensen rubbas och i mitt fall upptäcktes det av att jag slutade menstruera. Hoppas detta var lite svar på din fråga. Kram

• Miss Lee

Tack för svaren! Nej, jag kan inte vara gravid, har koll på cyklerna och hade mens (första dagen) för 18-19 dagar sedan (mjölk/vit vätska ur brösten kommer väl i sådana fall mkt senare i graviditeten?). Testade med ägglossningstest i lördags och fick då stegring, senare på kvällen molade det i ljumskarna och så i går, söndag, var brösten så där märkliga...ÄR märkliga, samma sak i dag, fast jag vågar inte klämma i fall det gör att jag stimulerar ngt i onödan. Funderade ju mer på om det kunde vara ägglossningen som orsakade det här.

Ska definitivt ringa BM i morgon och höra vad hon säger. Har ju iofs inget problem med menscyklerna, de slår på en-två dagar...men en ev. tumör känns ju som ngt man vill kolla upp...

Svar på tråden Vit vätska ur brösten vid ägglossning?