• vackrastarflow

Hur får man hembakat bröd knaprigt på ytan?

Som det låter, hur får man brödet mjukt inuti, med knaprig kant?

• Svar på tråden Hur får man hembakat bröd knaprigt på ytan?
  • Bästa jag

Pensla med vatten innan du stekar brödet i ugnen.

• Vasen

Öppna ungsluckan då och då och spreja vatten med en blomspruta, eller låt det stå en skål med vatten längst ner i ugnen.

• vackrastarflow

lite olika bud, men tack!!

• k girl

Ett bra sätt att få brödet knaprigt är att pensla försiktigt med lite honungsvatten. Honungen karamelliseras vilket ger en krispig yta (fungerar bra när man ska steka kött i ugnen också till exempel). Brödet ska också svalna utan bakduk.

• HannaGD

Spraya* vatten på bröden precis innan de skall in i ugnen (ist f pensling). Efter 10 min öppna ugnsluckan och spraya* lite mer vatten. Grädda färdigt och låt sedan svalna utan bakduk.

* "Pumpa" bara ca 3 ggr. Det skall bli fuktigt inte blött.

• hotten

he he ok det kanske är bra att spraya vatten men inte så det blir blött iallafall!
    Jag vill ju verkjligen inte ha hårda kanter så jag vet bäst de omvända

• vackrastarflow

jättebra tips! tack!!

funderar på att köra en kombination - spraya honungsvatten
    och sen svalna utan bakduk.

finemang

• Wildblomma

När jag bakade i helgen hade jag en tom plåt längst ner i ugnen och sen när det var ca 15 min kvar hällde jag ett par dl vatten på den. Blev en grym yta som höll sig krispig! Såg tips när jag letade surdegsrecept..

• vackrastarflow
    Wildblomma skrev 2008-09-08 14:13:41 följande:
    När jag bakade i helgen hade jag en tom plåt längst ner i ugnen och sen när det var ca 15 min kvar hällde jag ett par dl vatten på den. Blev en grym yta som höll sig krispig! Såg tips när jag letade surdegsrecept..
    ooo tack
Svar på tråden Hur får man hembakat bröd knaprigt på ytan?