Ingångs och utgångsmusik till dop?
Vad har ni haft för ingångs och utgångsmusik vid era barns dop? Funderar starkt på Pippi-sången som utgångsmusik men ingång vet vi inte.
Bra tips?
Vad har ni haft för ingångs och utgångsmusik vid era barns dop? Funderar starkt på Pippi-sången som utgångsmusik men ingång vet vi inte.
Bra tips?
jag har oxå funderat på pippi, sen har jag bamse och snickeboa som förslag =)
Vi ska ha Alfons Åberg låten. Men vår son heter Alfons Åberg så..
Sitter också och funderar på in- och utgångsmusik. Det lutar åt Teddybjörnen Fredriksson!
Någon som har fler förslag?? Behöver också inspiration
Det blev "det Gåtfulla folket" som ingångsmusik - jättefin på orgel! Som utgångsmusik blev det en ouvertyr av Händel som min man älskar och som är ljus och glad så det passar till ett dop. Solosång av barnkör ; Jag är fin, du är fin och Du är värdefull samt solist som sjöng Älskade barn. Det plus två psalmer gjorde att det blev jättemycket musik och det var supermysigt.
Det Gåtfulla Folket!
Den skulle jag lätt ta.
Eller Barnen i Bullerbyns låt. Fin den också..
Du e det finaste jag vet!
om du vet vilken jag menar?!;)
Jag hoppas att kantorn i vår kyrka kan spela Isn´t she lovely - Stevie Wonder - som utgångsmusik :).
Ms Brown:
Den ville vi ha men kantorn sa att den inte gör sig på orgel så därför bytte vi.
Jag måste bara fråga... Där jag kommer ifrån har vi aldrig haft varken in eller utgångsmusik, och jag har ändå jobbat som kyrkvaktmästare. Är detta något nytt eller är det olika områden i Sverige eller är det jag som totalmissat något? (Kommer ifrån västkusten)
Vi hade dop i lördags och är supernöljda med musikvalet.
Ingångsmusik: instrumentalt psalm 606, "det gungar så fint". Jättefin på orgel.
Rekommenderar också: "himmlen måste skan en ängel", Välkommen till jorden med Tina Ahlin, psalm 791 du vet väl om att du är värdefull. Vi hade också pslam 214 ur nya barnpslamboken, "tänd ett ljus" och då tände vi dopljuset. Blev väldigt lyckat på alla sätt. Kul att blanda upp prästens prat med fin musik. Utgångsmusik hade vi ingen utan vi stod kvar för fotografering.
Viggan,
i Vellinge-Månstorp församling där vi döpte vår dotter har de allra oftast in/utgångsmusik.
Pudan - attans också, får se vad prästen och kantorn säger idag, ska och träffa dem snart. Kanske går den att spela på piano istället..
Vi hade Brahms vaggvisa som ingångsmusik.
har aldrig hört talas om detta fenomen - jobbar sen 10 år tillbaka som kantor!!
Prästen vi träffade sa att det var upp till honom (hehe, prästen alltså, inte gud :) om det skulle vara någon ingång/utgångslåt eller inte. Han ville helst inte ha det för att han tyckte att det blev lite "för högtidligt" på ett dop - och att alla blir så allvarsamma och tysta då i kyrkan. Beror ju på vad man spelar förstås.
Han tyckte iaf att vår önskelåt Isn´t she lovely med Stevie Wonder skulle passa bra och ville gärna ha den med - han kollade direkt med kantorn och hon skulle bara se till att få tag i noterna och isåfall så spelar hon den på lördag :) Så nu håller vi tummarna :).